آسیب شناسی ابعاد آموزشی هنرستانهای کشاورزی استانهای همدان و کردستان
الموضوعات :رضا موحدی 1 , علیرضا سلیمی نژادیان 2 , حشمت اله سعدی 3 , احمد یعقوبی فرانی 4
1 - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا
3 - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا
4 - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا
الکلمات المفتاحية: آسیب شناسی, هنرستان کشاورزی, نظام آموزشی, آموزش کشاورزی, کردستان و همدان,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه، آسیب شناسی ابعاد آموزشی هنرستانهای کشاورزی دو استان همدان و کردستان است که مسائل و مشکلات آموزشی این هنرستانها بر اساس عناصر نظام آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع آمیخته است که در آن تلفیقی از روشهای کمی و کیفی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را سه گروه: 1- مدیران و معلمان، 2- هنرجویان، 3- دانش آموختگان هنرستانهای کشاورزی تشکیل میدهند که تعداد کل آنها به ترتیب 78، 291 و 100 نفر دانشآموخته برای سال تحصیلی 91-1390بوده است. تعداد نمونهها در چهار هنرستان کشاورزی مورد مطالعه 165 نفر هنرجو 38 نفر مدیر و معلم و 30 نفر دانش آموختگان در دسترس و کلیدی بودهاند. دادههای مورد نیاز برای این پژوهش از راه مصاحبههای نیمه ساختدهی شده و پرسشنامههای محقق ساخته گردآوری شده است. پرسشنامه از نظر روایی و پایایی مورد تأیید قرار گرفت. میزان پایایی پرسشهای پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کرونباخ آلفا محاسبه گردیده و میزان پایایی سوالات پرسشنامه در کل85/0 به دست آمد. پرسشهای مصاحبه هم از نظر روایی و اطمینان پذیری مورد تایید کارشناسان فن قرار گرفته و از این روش هم اطمینان حاصل شد. دادههای جمع آوری شده به سه صورت توصیفی، استنباطی و اکتشافی با استفاده از روشها و آزمونهای آماری و روش کیفی تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مشکلات پیش آمده برای هنرستانهای کشاورزی استانهای همدان و کردستان از نظر آموزشی در پنج بعد گوناگون برنامهریزی و محتوای دروس کشاورزی، روشهای تدریس، وسایل و امکانات، مهارت معلمان کشاورزی و شیوههای ارزشیابی میباشد. از جمله مهمترین این مشکلات عبارت بودند از: 1) کمبود وسایل و امکانات و قدیمی بودن اقلام موجود، 2)کم اهمیت بودن روشهای ارزشیابی عملی، 3) مشکل پیداکردن کار برای دانش آموختگان، 4) عدم استفاده از روشهای فعال و فناوریهای نوین، 5) برنامهریزی نامناسب دروس کشاورزی. از جمله مهمترین راهکارهای به دست آمده در خصوص رفع مشکلات آموزشی هنرستانهای کشاورزی عبارت بودند از: تجهیز و نوسازی هنرستان به وسایل و امکانات جدید، برگزاری مستمر کارگاههای آموزشی برای معلمان در ضمن خدمت، جدیت و دقت در اجرای ارزشیابیهای عملی کشاورزی با انجام فعالیتها و تکالیف گوناگون، برنامهریزی در جهت حل مشکلات اشتغال هنرجویان.