ملخص المقالة :
پژوهش و مطالعه در خصوص تجربیات فراشناختی دانشجویان برای شناختن مقدار این مهارتها، امری ضروری بنظر میرسد. هدف این پژوهش تعیین مقدار کاربرد راهبردهای فراشناخت به وسیلهی دانشجویان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بود. پژوهش به روش توصیفی و همبستگی انجام گرفت. جامعهی آماری شامل دانشجویان دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز به تعداد 300 نفر بودند. تعداد 50 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه، انتخاب شدند. دادهها به وسیلهی پرسشنامه محقق ساخته باز پاسخ مبتنی بر مقولههای فراشناختی گرد آوری شد. پرسشنامه از لحاظ روایی و پایایی در جامعهی آماری، اعتبار یابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان دادند که در کل 26 در صد از دانشجویان از مهارتهای فرا شناختی به گونهی صحیح در مطالعه و یادگیری استفاده میکردند. در خصوص مولفههای فراشناخت، 35 درصد دانشجویان از مهارت «خود تنظیمی» استفاده میکردند. 34 درصد دارای دانش فرا شناختی سطح بالا و 25 درصد دارای کنترل اجرایی رفتار سطح بالا بودند. 10 درصد دانشجویان دارای شرایط مساعد بکارگیری مهارتهای فراشناختی بودند و 29 درصد دانشجویان از راهبردها و روشهای مناسب فراشناخت استفاده میکردند، بین مهارتهای فراشناختی در کل و میانگین نمرههای دانشجویان همبستگی مثبت معنیدار وجود داشت(p<0/01) . بین مولفه-های فراشناخت و میانگین نمرههای دانشجویان همبستگی مثبت وجود داشت (þ=54) که این همبستگی در خصوص راهبرها و روشهای مطالعه و انواع دانش فراشناختی معنی دار شناخته شد (p=0/003). برای سایر مولفهها معنی دار نبود. باتوجه به ضعف نسبی مهارتهای فراشناختی در تجربههای دانشجویان و همچنین ارتباط بین فراشناخت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، آموزش مهارتها و راهبردهای فراشناختی به فراگیران، پیشنهاد میگردد.
المصادر:
Ababaf, Z. (1996). Comparison the learning strategy on comprehension,
problem solving and metacognitive knowledge, doctoral thesis, Allameh
Alnso, S. S. and Vovides, Tabatabaee education and psychology college.
Y.(2007). Integration of metacognitive skills in the design of learning objects.
Computers in human behavior, vol. 23, Issue: 6. PP. 2585-2595.
Araban, Sh. (2001). Comparison situational metacognitive related to high
school students’ successful and non successful academic performance in
mathematics course. MA. Thesis, Education and psychology college.
Aziz, L. J. (1995) A model of paired cognitive and cognitive strategies
unpublished .doctoral dissertation university of San Francisco.
Baker, L. (1982). An evaluation of role of metacognitive deficits in learning
disabilities , 2 , 27-35
Brown , A.L (1987) Metacognition development and reading theoretical
issues in reading comprehension . Hillsdale N.J. Erlbaum.
Byrnes, I. P. (1996) Cognitive development and learning in instructional
content. Boston: Allyn and Bacon.
Chamot, A. (2005). The Cognitive Academic Language Learning Approach
(CALLA): An update. In P. Richard- Amato and M. Snow (eds), Academic
success for English Language Learners. White Plains, NY: Longman. (PP.87-
101).
Coutinho, S. A. (2007). The relationship between goal, metacognition, and
academic success. Northern Illinois University, USA: Educate. Vol. 7, (1). PP.
39- 47.
Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving . In l.B
Rensick(Ed.)the Nature of intelligence. Hill- sdale , NJ : Erlbum.
Gagne R.M. (1985). The conditions of learning (4th ED). New york: Holt
Rinehart and Winston .
Goya, Z. (1998). Role of metacognitive in learning mathematics problem
solving. Journal: Roshed, N:53, organization of educational research and
planning, ministry of education.
Jabari, S. (2005). Effect of teaching metacognitive reading on
comprehension late learner children, journal of social and human science,
Shiraz University. 4th number.
Kuhn, E. (1989). Children and adults as intuitive scientists.
Psychology.Rev,96.
Lin, X., Schwartz, D. L. and Hatano, G. (2005). Toward teachers’ adaptive
metacognition, Educational Psychologist, 40(4), 245- 255.
Livingston, J. A.(1996). Effects metacognitive instruction on strategy use of
college students. Unpublished manuscript, State University of New York at
Buffalo.
Linder, R. W., Harris. B. R. and Gordon, W. I. (1996). Are graduate students
better self- regulated learners than undergraduates? Follow-up study. Paper
presented at the annual meeting of the American Education Research
Association, New York, NY. (ERIC Document Reproduction Service No.
ED396638).
Lovet, M. C. (2008). Teaching Metacognition. Carnegie Mellon, Eberly
center for teaching excelence. www.cmu.edu/teaching.
Morton, A. (2008). Helping Students Set Goals and Monitor their own
Learning. Wiki book, The open- content textbooks collection: Amor 007 Talk
23:21(UTC).
paris , S. G. (1984) Informed strategies for learning : a program to improve
children's reading awareness and comprehension . j . Educ. Psychol. 76:1239-
1252.
Parsons, R. et al. (2006). Educational psychology, translate by Asadzade, H.
and Eskandari, H., Nasher Abed, Tehran.
Safari, Y. (2009). The Evaluating Guidance school's Curriculum From a
Metacognitive Teachings Perspectives : Providing a desirable Curriculum
Framework. Doctoral thesis, Educational and Psychological faculty of Shiraz
University.
Safari, Y. and Bazrafshan, A. (2009). An investigation into the relationship
between Shiraz high school students learning styles and educational
achievement in English courses, quarterly Journal of New Approach in
Educational Administration: Vol. 2/ No, 4.
Schraw, G. (1998). prompting general metacognitive awareness. Instructional
science, 26,113-125
Sternberg, R.J. (1998) . Metacognition , abilities and developing expertise:
what makes and expert student ? Instructional science , 26 (1) , 127-140.
Walkins, Ch. et al. (2005). Learning about learning. Translated by Safari, Y.
Tagh e Bostan, Kermanshah.
White, B. Y. and Frederiksen, J. R. (1998). Inquiry, modeling, and
metacognition: Making science accessible to all students. Cognition and
Instruction, 16(1), 3- 118.
Whitebread, D. et al. (2008). “The development of two observation tools for
assessing metacognition and self-regulated learning in young children.”
Metacognition Learning: 4:63-85.
Williams, w. et al.(2002). Practical Intelligence for School: Development
Metacognitive Sourced of Achievement in Adolescence Development Review.
22: 162 –270.
Wong, B. (1985). Metacognition, Forrest Presley: human performance, Vol
12: instructional practices.