مدلسازی معادلات ساختاری اعتباربخشی برنامه آموزشی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین
الموضوعات :مهدی رحیمی نژاد 1 , سعید مرادی 2 , بتول فقیه آرام 3 , فیروز کیومرثی 4
1 - دانشجو علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی و روان شاسی ،دانشگاه ازاد اسلامشهر ،تهران ایران
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ازاد اسلامشهر تهران ایران
3 - استادیار علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ازاد اسلامشهر تهران ایران
4 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه ازاد اسلامشهر تهران ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, منابع انسانی, مدل سازی, اعتباربخشی, برنامه آموزشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: اعتباربخشی بهعنوان ابزار تضمین کیفیت و عاملی برای ارزیابی برنامههای سازمان آموزش و پرورش معرفی شده است. با اینحال، هنوز مدلی برای اعتباربخشی برنامه های آموزشی این سازمان وجود ندارد. بر این اساس مدلسازی معادلات ساختاری اعتباربخشی برنامه آموزشی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین مورد پژوهش قرار گرفته است.
روش شناسی پژوهش: این تحقیق کاربردی، از نظر گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر زمان مقطعی میباشد. جامعه آماری تحقیق، 16689 نفر نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین بر اساس دادههای سامانه LTMS بود. حجم نمونه با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان 300 نفر برآورد و با روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. در ادامه از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و آزمون فریدمن به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در محیط نرمافزارهای spss و smartpls استفاده گردید.
یافتهها: براساس نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی، الگوی اعتباربخشی برنامه آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین دارای ابعاد منابع انسانی، عوامل زمینهای، سازمانی، به صرفه بودن و عملکرد و همچنین مؤلفهو شاخص ویژه هر بعد است. همچنین براساس نتایج آزمون فریدمن، تفاوت معنیداری بین رتبههای ابعاد و مؤلفههای سازنده این الگو وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: الگوی ارائه شده از برازش و اعتبار مناسبی برخوردار است و میتوان از آن جهت ارزیابی برنامه آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان قزوین استفاده کرد. با اینحال عدم ارتباط دوسویه ابعاد الگو، نشان دهنده عدم انعطاف پذیری و اصلاح مؤلفههای این برنامه است
_||_