نقش پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی و باورهای معلمان به حقوق شهروند جهانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع ابتدایی 1
الموضوعات :محبوبه البرزی 1 , فریبا خوشبخت 2 , خدیجه لافتی سفاری 3
1 - مدیر قطب علمی و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز
2 - دانشیار و عضو هیأت علمی بخش مبانی تعلیم و تربیت و عضو قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: مقطع ابتدایی, رفتار شهروندی سازمانی, باورها, ویژگیهای شخصیتی, شهروند جهانی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: رفتارشهروندی سازمانی معلمان باتوجه به نقش مهمی که در یادگیری دانش آموزان دارند اهمیت بسزایی دارد. دراین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی و باورهای معلمان به حقوق شهروند جهانی در رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع ابتدایی انجام شد.
روش شناسی پژوهش: این مطالعه دررویکرد پژوهش کمی و از نوع پژوهش های همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی مشغول به کار در سال تحصیلی 1401-1400 شهرستان قشم بودند. روش انتخاب نمونه در پژوهش حاضر به شیوه تصادفی ساده انجام گرفت(251 معلم زن و مرد). ابزارهای بکار رفته در این پژوهش شامل پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی (Podsakoff et al, 2000) ، پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (Khormaei& Farmani, 2014 taken of Goldberg, 1999)، پرسشنامه تربیت شهروند جهانی (Chiu-man Jordan, 2009) بود. روایی وپایایی ابزارها باروش الفای کرونباخ و روایی سازه ای بررسی و مطلوب بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شد
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون ابعاد ویژگیهای شخصیتی بر رفتار شهروندی سازمانی نشان داد که از بین پنج بعد شخصیتی، تنها ابعاد گشودگی به تجربه و وظیفه گرایی به صورت مثبت پیشبینیکننده معنادار رفتار شهروندی سازمانی هستند. نتایج تحلیل رگرسیون ابعاد باورهای معلمان به حقوق شهروند جهانی بر رفتار شهروندی سازمانی نشان داد که از بین دو عامل نگرش و باورها به شهروند جهانی، بعد تعلیم و تربیتی به صورت مثبت پیشبینیکننده معنادار رفتار شهروندی سازمانی است. همچنین از بین متغیرویژگی های شخصیتی وباورها، ویژگی های شخصیتی ضرایب بیشتری در پیش بینی رفتارشهروندی سازمانی داشتند.
بحث و نتیجهگیری: توجه به توسعه باورها و نگرشها، رشد تواناییها، مهارتهای حرفهای و ویژگیهای شخصیتی معلمان برای بروز رفتار شهروندی سازمانی حائز اهمیت است.