عوامل موثر در ارتقای سواد رسانهای مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
الموضوعات :فاطمه طرخان 1 , علی اصغر شجاعی 2 , عباس خورشیدی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - استاد تمام گروه علوم تربیتی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد رسانه ای, مدیران صدا و سیما, سواد رسانه ای عمومی, سواد رسانه ای تخصصی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در ارتقاء سواد رسانهای مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و شیوه گردآوری داده های پژوهش، کیفی و از نوع داده بنیاد است. صاحب نظران ، خبرگان و مدیران سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شده اند که با روش هدفمند گلوله برفی با انجام 20 مصاحبه، تشحیص محقق این بوده است که اطلاعات گردآوری شده به نقطه اشباع رسیده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود. در نهایت پس از جمعآوری اطلاعات از بخشهای مصاحبه و بررسی منابع، در این مرحله از روش داده بنیاد و کدگذاری (باز، محوری و انتخابی)، برای طبقه بندی دادهها استفاده شد. اعتبار درونی(قابلیت اعتبار) یافتهها، علاوه بر اینکه دادهها با مطالعه مبانی نظری، پیشینه تحقیق، منابع، مصاحبه با افراد کانونی انتخاب و تأیید شدند، نظرات و رهنمودهای گروهی از خبرگان نیز لحاظ شد و قبل از کدگذاری، جرح و تعدیل نهایی به عمل آمد. برای تأیید دقّت و صحّت دادهها، در مورد اعتبار مطالعه از شیوه بررسی به وسیله اعضای پژوهش استفاده گردید. یافته های پژوهش بیانگر آن بود که عوامل موثر در ارتقاء سواد رسانه ای مدیران رسانه ملی ابعادی چون سواد رسانه ای عمومی، سواد رسانه ای تخصصی، درک و شناخت رسانه ای، مدیریت رسانه ای و رسانه سازی می باشند.