شناسایی مولفههای ارتقای سواد اخلاقی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان فارس با استفاده از روش گرندد تئوری
الموضوعات :
حسین اخلاق خوب
1
,
حسین کریمیان
2
,
سیف اله فضل الهی قمشی
3
1 - دانش آموخته دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم ، ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی ،قم ،ایران
3 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد اخلاقی, مدیران مدارس, استان فارس.,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه و هدف: مدیران مدرسه باید این توانایی را داشته باشند که با تصمیمات خود مشکلاتی را برای آموزش دانشآموزان و معلمان وجود دارد به شیوهای اخلاقی حل کنند. سواد اخلاقی مدیران در این زمینه میتواند نقش مهمی در توانمندی مدیران داشته باشد. این پژوهش با هدف شناسایی مولفههای ارتقای سواد اخلاقی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان فارس انجام شده است. روش شناسی پژوهش: این مطالعه از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی میباشد که با رویکرد کیفی و روش گرندد تئوری و با رویکرد اشتراوس-کوربین انجام شده است. تعداد کل جامعهی آماری 15 نفر شامل 12 مرد و 3 زن بودند که 80 درصد از جامعهی آماری را مردان و 20 درصد را زنان تشکیل دادند. یافته ها: شرایط علی عبارت بودند از مدیریت اخلاقی، مهارتهای فردی، مهارتهای گروهی. شرایط زمینهای شامل ارتقای فرهنگ اخلاقی، اخلاق ذاتی و ارتباطات بود. شرایط مداخلهگر شامل آموزش و دانش بودند و توانمندسازی اخلاقی، آموزش ارتباطی، ارتقای محیط کاری و توانمندسازی مدیران راهبردهای این پژوهش بودند. پیامدها نیز عبارت بودند از ارتقای کیفی عملکرد مدارس، ارتقای ارائهی خدمات مدارس، ارتقای توان مدیریتی و استفاده از ظرفیت های بالقوه مدیران. بحث و نتیجه گیری: ارتقای سواد اخلاقی در مدیران مدارس به صورت کلی به صلاحیت و ویژگیهای ذاتی مدیران و آموزش آنها بستگی دارد. سیستم های گزینش در آموزش و پرورش باید به صلاحیت اخلاقی مدیران مدارس توجه داشته باشند و آموزش و پرورش در ریلگذاریی فرهنگی خود باید برنامه هایی را در راستای ارتقای سواد اخلاقی مدیران مدارس تنظیم کند.