ارائه الگوی چهار لایهای امکانسنجی و استقرار اثربخش مدرسه تابآور
الموضوعات :
مهدی عبداله زاده
1
,
عادل زاهدبابلان
2
,
مهدی معینی کیا
3
,
علی خالق خواه
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - استاد مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
3 - استاد / دانشگاه محقق اردبیلی
4 - دانشیار، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدرسه تابآور, امکانسنجی, آنتروپی شانون, فراترکیب,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: امروزه نظام آموزشی کشور به مدارسی نیاز دارد که بتوانند به تغییر و تحولات و چالشهای گوناگونی که در محیط رخ میدهد به شکل مناسب پاسخ دهند؛ پاسخگویی مناسب به این تغییر و تحولات مدارس را مجبور به تابآوری کرده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی چهار لایهای امکانسنجی و استقرار اثربخش مدرسه تابآور انجام شد. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها، اسنادی-کتابخانهای و از نظر روش، مطالعهای از نوع فراترکیب است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اسناد، پایاننامهها و مقالات منتشر شده در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۴ است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ۶۴ مطالعه در زمینه مدرسه تابآور ارزیابی شد و با استفاده از روش تحلیل محتوا ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک با روش کمی آنتروپی شانون تعیین شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، کدهای امکانات آموزشی، فناوری دیجیتال، رهبری مشارکتی، مدیریت بحران، فراهمسازی بستر آموزش آنلاین، ارتباطات مثبت، انتظارات بالا، فرصتهای برابر آموزشی، محیط آموزشی امن، مشاوره تحصیلی، تولید و ارائه محتوای کاربردی، آموزش مهارتهای زندگی، مشارکت در کارگاههای آموزشی، روابط مثبت با دانشآموزان، تعهد سازمانی، مشارکت جامعه، حمایت مالی دولت، همکاری با مدرسه، احساس تعلق به مدرسه و شورای دانشآموزی، دارای بیشترین ضریب اهمیت میباشند. بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج، جهت امکانسنجی و استقرار مدرسه تابآور توجه به مؤلفههای زیرساخت، مدیریت و برنامهریزی، فرهنگ سازمانی، پداگوژی، معلمان، حمایت و پشتیبانی و دانشآموزان، اثربخش خواهد بود. الگوی طراحی شده میتواند به عنوان چارچوبی مناسب جهت برنامهریزی و سیاستگذاری آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.