شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه معلمان مدارس سمپاد
الموضوعات :محمد جهانی 1 , میترا عزتی 2 , جهانگیر یدالهی فارسی 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه کسب وکار- گرایش مدیریت سیستم ها. دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: معلم, کارآفرین, دانشآموز تیزهوش, شایستگیهای کارآفرینانه,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: تجربه اغلب کشورها نشان داد که آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین متولی تربیت نسل آینده و سرمایه انسانی، نقشی مهم و پایدار در زمینه کارآفرینی و توسعه جامعه دارا میباشد. پرواضح هست که تربیت چنین دانشآموزانی توسط معلمان توانمندی تحقق مییابد، که خود روحیه و باور کارآفرینی داشته باشند. برای رسیدن به این مهم، شناخت شایستگیهای کارآفرینانه معلمان ضروری است، بنابراین، هدف اصلی در پژوهش حاضر شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه معلمان مدارس سمپاد با استفاده از تخصص و تجارب صاحبنظران و اندیشمندان بوده است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی و با رویکرد کیفی و روش گروه کانونی انجام شده است. برای این منظور از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. مصاحبه شوندگان در این پژوهش مشتمل بر 16 نفر از صاحبنظران علومتربیتی و کارآفرینی و همچنین مسئولان سازمان ملی استعداد درخشان بودند. به منظور تحلیل دادهها، علاوه بر بررسی متون علمی، از نظرات تخصصی مصاحبه شوندگان استفاده شد، بدین معنا که با تحلیل دقیق و سیستماتیک مصاحبهها، مولفههای شایستگیهای کارآفرینی معلمان مدارس سمپاد احصاء گردید.
یافتهها: پس از کدگذاریهای انجام شده، 477 مفهوم، 45 زیرمقوله و 7 مقوله استخراج گردید، که شامل: مقوله شایستگیهای دانشی (8 زیرمقوله)، شایستگیهای مهارتی (8 زیرمقوله)، شایستگیهای نگرشی (7 زیرمقوله)، ویژگیهای شخصیتی (2زیرمقوله)، عوامل موثر بر ایجاد شایستگیهای کارآفرینانه (8 زیرمقوله)، پیامدها (5زیرمقوله)، و موانع و چالشها (7 زیرمقوله) شناسایی گردید.
بحث و نتیجهگیری: نیاز است که معلم علاوه بر کسب و استفاده از دانش روانشناسی و علوم تربیتی بتواند در تدریس و کلاس درس خود دست به نوآوری و خلاقیت بزند. بدینمنظور یکی از مهمترین راهکارهای موثر، آموزش کارآفرینی به معلمان است. پیامدهای این شایستگیها در وهله اول به خود معلم بازمیگردد. پیامدهایی همچون، احساس رضایت، افزایش اثربخشی، افزایش اعتماد به نفس از جمله موارد قابل اشاره است. همینطور میتوانند دانشآموزانی تربیت نمایند که روحیه، انگیزه و باور کارآفرینی را داشته باشند.
_||_