طراحی مدل مفهومی مولفههای اخلاق حرفهای مدیران مدارس
الموضوعات :عباس علی بذرافشان 1 , مژگان امیریان زاده 2 , رضا زارعی 3 , عباداله احمدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ،ایران
2 - استاد یار گروه علوم تربیتی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ،ایران
3 - گروه علوم تربیتی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران
4 - گروه علوم تربیتی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیران مدارس, اخلاق, اخلاق حرفه ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: در هزاره سوم ، اخلاق حرفه ای به عنوان یکی از دغدغههای اصلی مدیران سازمانها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی اخلاق حرفهای در مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس انجام گرفته است.
روش شناسی پژوهش: رویکرد این پژوهش کیفی و ابزار پژوهش مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختمند بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس بودند که به صورت هدفمند و با روش صاحبنظران کلیدی و با استفاده از روش اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه باز با مشارکت کنندگان بود. تجزیه وتحلیل دادها بر اساس تحلیل مضمون انجام شد روش نمونه گیری تا جایی ادامه پیدا کرد که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند، با 17 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید.اما برای اطمینان بیشتر مصاحبه ها تا 20 نفر ادامه پیدا کرد.
یافتهها: با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشیینه پژوهش، داده های بدست آمده از مصاحبه با مدیران مدارس(گروه کانونی) و به شیوه همسو سازی، دادهها گردآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ برای اعتبار یابی داده ها از روشهای بازخورد به مشارکت کنندگان، بازبینی و موضعگیری پژوهشگر و همسوسازی با منابع علمی و اسناد کلیدی آموزش وپرورش استفاده گردید. پس از حذف کدهای مشترک، تعداد 121 مورد از مضامین پایه (کدها و نکات کلیدی متن) استخراج گردید، سپس براساس شباهت موجود ( محتوایی، ترکیبی و تلخیصی) به تعداد 6 مضمون سازماندهنده تقلیل یافت.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد از نظر مدیران مدارس دوره اول متوسطه، مؤلفههای اخلاق حرفهای، تأثیر بسزایی بر رفتار مدیران مدارس دارند. بنابراین لازم است این امر به طور جدی توسط دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت، مورد توجه قرار گیرد.
_||_