شناسایی پیشرانهای هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم برای ورود به هنرستان
الموضوعات :فیض الله ناصری 1 , مریم اسلام پناه 2 , فرانک موسوی 3 , الهام کاویانی 4
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: پیشرانهای هدایت تحصیلی, دانشآموزان پایه نهم, هنرستان, روش اشتراوس و کوربین,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم برای ورود به هنرستان بود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی کارشناسان و مشاوران هدایت تحصیلی شهرستان ایلام بود. براساس روش نمونه گیری هدفمند، مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 16 نفر از کارشناسان و مشاورانی انجام گرفت که دارای حداقل 10 سال سابقه خدمت در نظام آموزشی بودند. در این پژوهش جهت دستیابی به روایی، از مشاوران و کارشناسان صاحب نظر در زمینه هدایت تحصیلی استفاده گردد، و برای تعیین پایایی، از راهبرد تایید همکاران پژوهشی استفاده شد، براین اساس روایی و پایایی تأیید شد. روش تجزیه و تحلیل مورد استفاده در پژوهش حاضر، روش اشتراوس و کوربین بود. یافته ها: براساس نتایج مصاحبهها، 5 مفهوم در قالب 22 مضمون بدست آمد. یافتهها نشان داد پنج مفهوم توانمندسازی و دانشمداری کارشناسان و معلمان، بکارگیری مؤثر فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش آگاهی و حس مسئولیت پذیری اولیا، توانمندسازی و افزایش آگاهی دانشآموزان و اصلاح فرایند هدایت تحصیلی و روشهای امتیازدهی عواملی هستند که میتوانند باعث بهبود فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم برای ورود به هنرستان شود. بحث و نتیجه گیری: بر این اساس پیشنهاد میشود از مدل ارائه شده در این پژوهش به منظور اثربخشی بیشتر و کارا کردن فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم استفاده شود.
Antelm-Lanzat, A. M., Gil, A. J., Cacheiro-González, M. L., Pérez-Navío, E., & Fonseca-Pedrero, E. (2020). Learning styles and vocational guidance in secondary education. Educational Sciences: Theory and Practice, 20(3), 1 - 15.
Aslani, T. Faraji, R. (2016). Survey of students' attitudes about the effective factors in academic guidance and the level of satisfaction with the field of study. National Conference on School Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil. [in Persian].
Belghiti, K., EL Kirat El Allame, Y., & Chana, M. (2017). Critical thinking development: the case of the english course in the CPGE Classes in Meknes, Fes and Kenitra.
Belskaya, E., Moldovanova, E., Rozhkova, S., Tsvetkova, O., & Chervach, M. (2016). University smart guidance counselling. In Smart Education and e-Learning 2016 (pp. 39–49)
Eskandari, M. (2007). Obstacles of using information and communication technology in learning-teaching process. Tehran: Islamic Azad University. [in Persian].
Guichard, J., Huteau, M., & Huteau, M. (2005). L'orientation scolaire et professionnelle. Paris: Dunod.
Keršuliene, V., Zavadskas, E. K., & Turskis, Z. (2010). Selection of rational dispute resolution method by applying new step‐wise weight assessment ratio analysis (SWARA). Journal of Business Economics and Management, 11(2), 243-258.
Khademmasjedi, H., Noroozi, D. (2016). The Impact of the Using Information and Communication Iechnology (ICT) by Parents and Classmates on Choosing the Field of Study by Students (Dushanbe, Tajikistan). Educational Psychology, 12(42), 41-56. [in Persian].
Mimis Mohamed, El Hajji Mohamed, Es-saady Youssef, Oueld Guejdi Abdellah, Douzi Hassan, Mammass Driss. (2019). A framework for smart academic guidance using educational data mining. Education and Information Technologies volume 24, pages1379–1393
Navidi, A.(2018). Academic Guidance in Iranian Educational System: Practical Experiences and Lasting Challenges. QJOE, 34(1), pp 9-34. [in Persian].
Nazari, E., Mohamadi, F., & Hatami, H. (2010). Some Guidelines to Guide First Grade High SchooStudents of Sirjan in Selecting Their Educational andl. Journal of New Approaches in Educational Administration, 1(3), 117-130.
niazazari, K., sharifi, B., & jabbary, N. (2020). providing a model for achiving to effective educational guidance for students in Iran's educational system. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(41), 135-158.
Niyaazi, M, Soleymaannejaad, M. (2021). Experts’ Opinion on Factors Affecting the Selection of Field of Study by High School Students . QJOE; 36 (4) :105-126. [in Persian].
Owens, M. R. (2015). Student perceptions of academic advisor effectiveness and student success: Factors that matter (Doctoral dissertation, Eastern Illinois University).
Rezaei Madani, M., Kalantar Hormozi, A., Naeimi, E. (2019). The survey of the process of new academic guidance in ninth grade from the perspective of school counselors. Counseling Culture and Psycotherapy, 10(39), 27-48. [in Persian].
Romito M. (2019): Governing through guidance: an analysis of educational guidance practices in an Italian lower secondary school. Studies in the Cultural Politics of Education. 40)6(, 773-788.
Salmani, M. Saimi, H. (2018), A Study of Factors Affecting Academic Guidance and Selection of Ninth Grade Students in Sari, National Conference on New World Achievements in Education, Psychology, Law and Socio-Cultural Studies, Islamic Azad University of Zarghan, Khoy. [in Persian].
Shafi'abadi, A. (2013). Career counseling and job selection theories (with general revision and additions). Tehran: Roshd Publications. [in Persian].
sharifi, B., niazazari, K., Jabbary, N. (2020). providing a effective educational guidance model for studentsl; based on ICT. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 10(39), 45-64. [in Persian].
Sohrabi, I. Sadeghi, Q. Separation, H. (2017). Review of academic guidance and related challenges. Provincial Scientific Research Conference on Strategies and Strategies for Quality Improvement in Education [in Persian].
TaaleZari, M. Hosseinaei, A. Aghababaei, Z. (2018). The role of academic guidance in satisfaction with the field of study in high school students. Fifth International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle. [in Persian].
Tawiah Dabone Kyeremeh, Alberta Graham Yaa, Bossman Fabea Ineke. (2015). Impact of Guidance and Counseling on Academic Performance. Research on Humanities and Social Sciences. Vol.5, No.8, PP 225-227.
Wong P.W., Yuen M. (2019). Career Guidance and Counseling in Secondary Schools in Hong Kong: A Historical Overview. Journal of Asia Pacific Counseling, 9(1), 1-19.
_||_