اعتبارسنجی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس ابتدایی
الموضوعات :
مریم اسماعیلی
1
,
علیرضا محمدی نژادگنجی
2
,
مژگان عبدالهی
3
,
پریسا ایران نژاد
4
,
رمضان جهانیان
5
1 - وزارت آموزش و پرورش
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج
4 - عضو هیات علمی و مدیر گروه آموزش ابتدایی دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
5 - دانشیار گروه علوم تربیتی،واحدکرج، دانشگاه ازاد اسلامی،کرج،ایران
الکلمات المفتاحية: ", رهبری توزیعی", , ", تعالی سازمانی", , ", مدیران مدارس ابتدایی", , ,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر اعتبارسنجی مدل رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس ابتدایی بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای شهریار، ملارد و شهرقدس به ترتیب به تعداد 338، 149 و 100 نفر بودند و نمونه آماری نیز بر اساس فرمول کوکران 232 نفر بدست آمد که به روش تصادفی از سه شهرستان مذکور انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه ای محقق ساخته دارای 6 مولفه و 68 سوال بود که پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای مولفهها به ترتیب پیامدها 75/0، علی 81/0، مداخلهگر 78/0، بسترها 74/0، راهبردها 72/0 و محوری 71/0 بدست آمد. همچنین تجزیه و تحلیل فرضیات با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Amos انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که مقوله علی، شرایط مداخله گر و بسترها تاثیر مثبت و معناداری بر مقوله محوری داشته اند که تاثیر بسترها و سپس شرایط مداخله گر بیشتر بوده است. همچنین تاثیر مقوله محوری بر راهبردها و تاثیر راهبردها بر پیامدها مثبت و معنادار بوده است.بحث و نتیجهگیری: مدیران مدارس ابتدایی باید از راهکارهای رهبری توزیعی جهت واگذاری هرچه بیشتر قدرت، اختیار و مسئولیت بین آموزگاران استفاده کنند تا ضمن بهبود توانمندی های روانشناختی و ساختاری آنها، شرایط مساعدی جهت همکاری و مشارکت هرچه بیشتر آموزگاران جهت رشد و ارتقا سطح مدارس در تمامی ابعاد و تعالی سازمانی مدارس فراهم شود.