شناسایی و رتبه بندی آموزشهای مؤثر نیروی انسانی بر پیاده سازی تجارت الکترونیک در شرکتهای دانش بنیان فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران
الموضوعات :علی حکیم زاده 1 , محمد قاسمی نامقی 2 , علی حسین زاده 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات و ارتباطات, آموزش, نیروی انسانی, تجارت الکترونیک, شرکتهای دانش بنیان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی آموزشهای مؤثر نیروی انسانی بر پیاده سازی تجارت الکترونیک در شرکت های دانش بنیان فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران میباشد. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع کاربردی و میدانی و جامعه آماری پژوهش را مدیران شرکتهای دانش بنیان فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران تشکیل دادند. جهت نمونه گیری از روش اشباع نظری استفاده شد و 15 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند.به منظور گرداوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه مقایسات زوجی محقق ساخته استفاده شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ انجام و 0.87 به دست آمد. پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای گرندد تئوری و اورسته و نرم افزار Expert choice انجام شد. یافته ها: شواهد حاکی از آن است که از بین آموزشهای مؤثر نیروی انسانی جهت پیاده سازی تجارت الکترونیک، آموزش استفاده از تکنولوژی با ضریب(1)، آموزش تفکر انتقادی و تحلیل با ضریب(0.840) و آموزش افزایش تواناییهای تکنولوژی با ضریب(0.740) در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده برخورداری از آموزش و تخصص لازم در ارتباط با بکارگیری فنون تجارت الکترونیک، برای کسب و حفظ مزیت تجاری در محیطی که رقابت شدید در آن برقرار است و جذب، تربیت و حفظ نیروی کار تخصصی که در ارتباط با فنون تجارت الکترونیک به سطح حرفهای رسیده باشد الزامی است.
- Alalwan,A(2020). Mobile food ordering apps: An empirical study of the factors affecting customer e-satisfaction and continued intention to reuse. International Journal of Information Management.50(2020).28-44.
- Abubakar Allumi Nura & Nora Hasni Osman. (2012), The Proposed Relationship connecting e-HRM adoption,Performance Management System and Effective Decision making in Higher Educational Institutions in Nigeria, European Journal of Business and Management . (In Persian).
- Amirkhani, Amir Hossein, Taleifar, Reza, Fazeli Kobria, Hamed, Faqih, Mohammad Baqer (2012). Analysis and ranking of factors affecting the acceptance of e-commerce in small and medium companies in the food and beverage industry. Information Technology Management Studies. 1(2). 123-146. (In Persian).
- Babaeianpour, H, Pourkeramati,U (1399). Investigating the effective factors on the establishment of e-commerce in Cheshmeh Kerman Wire Company. Economic Research Journal.2 (1) .67-76. (In Persian).
- Bertshk ,G.Frigez M(2016).,“A grey based decision making approach to the supplier selection problem”., Mathematical and Computer Modelling, 36: 573–581.
- Choisen,J(2017). An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small- and medium-sized companies. Computers in Human Behavior.2(3).34-56.
- Creswell, J. W. (2008). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (4th Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Determined, Sheila, Moradi, Mahmoud, Bahrami, Assadollah (2013). Investigating the factors affecting the success of B2C e-commerce from a managerial perspective. Iranian Journal of Information and Communication Technology.3 (9) .34-45.
- Eze,H.Vera,C,Okike.K(2020). Critical factors influencing the adoption of digital marketing devices by service-oriented micro-businesses in Nigeria: A thematic analysis approach. naturehumanities and social sciences communications.7(90).22-34.
- Ismailpour, Majid and Hosseini, Seyed Yaghoub and Jafarpour, Younes, (1397)., Challenges of accepting e-commerce in small and medium businesses (Case study: active companies located in Bushehr industrial town). Management research Business .4 (9) .34-56(In Persian).Lee,H(2019). Impact of external factors on determining E-commerce benefits among SMEs in Malaysia. Journal of Global Entrepreneurship Research volume8(18).45-67.
- Lipo,D,Bahary,M,Ihad,N(2018). Business to Customer (B2C) E-Commerce Implementation Process: A Case Study Experience in Fashion and Apparel Business in Malaysia. Business Information Systems.29(1).34-56.
- Kativi,J(2018). Determinant Factors of E-commerce Adoption by SMEs in Developing Country: Evidence from Indonesia. Social and Behavioral Sciences 195(3).45-67.
- Kafashpour, Azar, Dehnavi, Mohammad, (2010) The effect of culture on e-commerce (a case study of Aseman Airlines Internet customers), Journal of Science and Technology; Year 2 (1) .23-45. (In Persian).
- Kaviani,G(1978). Analysis of e-commerce acceptance using the technology acceptance model. Scientific Papers of the University of Pardubice. Series D. Faculty of Economics and Administration; Pardibuce Iss. 45, (2): 174-185.
- Parry, E. (2011). An examination of e-HRM as a means to increase the value of the HR function. The International Journal of Human Resource Management, 22(5), 1146-1162
- Paris,D(2011). Consumer Acceptance of Electronic Commerce: Integrating Trust and Risk with the Technology Acceptance Model. International Journal of Electronic Commerce . 59, (4), 69-103.
- Strauss, A.L., & Corbin, J. (1987). Basics of qualitative research: Grounded theory: Procedures and Technique. (2nd Edition); Sage, Newbury Park, London.