توسعه فرهنگی و شاخص های کلان آموزشی آن در نظام فکری قرآن کریم با رویکرد دلالتپژوهی
الموضوعات :عباس ابراهیمی 1 , سجاد نیکخو 2 , میثم آقداغی 3
1 - استادیار پژوهشی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران، ایران.
2 - دکتری مدرسی معارف دانشگاه شیراز،شیراز،ایران.
3 - استادیار پژوهشی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: توسعه فرهنگی, آموزش, شاخص, دلالتپژوهی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: شاخصها داده هایی برای تجزیه، تحلیل و سنجش دقیق خطّ مشی در توسعه ی فرهنگی و آموزشی است. این دادهها در هر جامعه ای باید مطابق با هویت تاریخی و دینی درون آن جامعه تدوین گردد. از همین رو در جوامع توحیدی(:اسلامی) قرآن به عنوان یک منبع لایزال، جامع ترین و غنی ترین نظام فکری برای استخراج دلالتهای آموزشی و تعیین شاخصهای توسعه فرهنگی است روش شناسی پژوهش: این پژوهش با مرور آیات و بررسی نظام فکری و مفهومیِ قرآن مبتنی بر روش دلالت پژوهی برایشی، به استخراج و سهم یاریِ آیات مرتبط با خطّ مشی گذاری آموزش پرداخته و پس از سهم یاری با کدگذاری و تحلیل دالها، به دلالتهای کلان سیاستی آموزشی در تحقق پیشرفت و توسعه فرهنگی دست یافته است. یافته ها: از منظر قرآن انسان خلیفه الله، موجودی کرامت یافته و در بهترین صورت و قالب آفریده شده است و دارای دوساحت مادی و معنوی است. توسعه فرهنگی و آموزشی موجب آرامشی است که هم سویه دنیایی و هم رویکرد آن جهانی و آخرتی دارد. قرآنکریم شاخصهای کلان آموزشی در تحقق توسعهی فرهنگی مطلوب را با دالهایی چون، رشد و ارتقاء فردی و اجتماعی بر محور تقوی، عقلانیت و خرد ورزی، توجه به سنن الهی در نظام هستی، عدالت و برخورداری آحاد جامعه از آموزش، شایسته سالاری در مدیریت آموزشی و نظم ترسیم می کند. بحث و نتیجه گیری: سخن از توسعه فرهنگی و شاخص های آموزشی به معنای عدم توجه به رفاه اقتصادی و معیشتی مردم نیست بلکه تامین معیشت مردم ابزاری برای وصول به قرب الهی و بندگی خداوند در سایه حیات طیبه است.
Holy Quran
Abdolbaghi, M, (1995), al-Mujam al-Mufhares le-Alfaz of Holy Quran, Tehran, Islamic Publications, Summer, Second Publication. [in Persian]
Afrough, E, (1975), Iranian Identity and Cultural Rights, Tehran, Soureh Mehr, 2008. [in Persian]
Amani, Mahdi and Others; Typography Dictionary, Tehran, Tehran University Publications. [in Persian]
Danaee, H, Methodology of research implication studies in social and human sciences: foundations, definitions, importance, approaches and implementation stages, Volume 22, Number 86 - Serial Number 86,
Friedmann, G. (1972). Center in Regional Economic Development. Edited by N. M. Hansen.
Girard, A, (1980), Cultural Development: Experiences and Guildlines, Trans. Abdolhamid Zarrin Ghalam and Others, Tehran: Basic Researches Center of Islamic Guidance and Culture Ministry. [in Persian]
Hass, M, (1992), Polity and Society, New York & London.
Jamshidi, M, (1988), Tehran Justice Theory, Imam Khomeini and Islamic Revolution Institute. [in Persian]
Javadi-Amoli, A, (2009) Tasnim, 7th volume, Researcher Hassan Vaezi Mohammadi, Qom Asra Publications. [in Persian]
Moti, M, Aghadousti, E, Sadat Nikzad Husseini, F, (2017), Tradition Field Meaning Parameters in Quran, Meshkat, issue 36, No 1, serial number 134, spring, [in Persian]
Makarem Shirazi, N, and Others, (2005), One Hundred Moral Matters in Quran and Hadith, Tehran, Islamic Darolkotob. [in Persian]
Sedahghatzadeh, M, (2015), Culture Reconstruction based on Transcendent Wisdom, Cultural-Social Cognition, issue 2, spring. [in Persian]
Nabavi, S, (1997), Desired Human In Islamic View, Collection of Articles on Islam and Development Conference, Tehran, Shahid Beheshti University. [in Persian]
Nazarpour, M, (1999), Values and Development, Islamic Culture and Thought Institute. [in Persian]
Riggs, F. W., (1984), Development, in Satori, Giovanni (ed.), Social Sciences Concepts, London.
Salehi Amiri, R, Mohammadi, S, (2010), Cultural Diplomacy, Tehran, Ghoghnous. [in Persian]
Shahdadi, H, (1989); the Application of Social-Economic Indices in Development Programing, Tehran, Plan and Budget Organization: Economic-Social Documents Center. [in Persian]
She’bani, H, (2003), Educational Programming Preliminaries, Tehran: Roshd. [in Persian]
Smith, P. D, (1992), an Introduction to Cultural Theory, Tran. Hassan Pouyan, Tehran, Dialogue among Civilizations International Center, Cultural Studies Office. [in Persian]
Touhidfam, M, (1994) “Cultural Development Barriers in Iran”, Baz Publications. [in Persian]
Vaezzadeh, S., n.d, Research Project Final Report on Methods Analysis and Evaluation Indices of Culture, Art and Communication in Different Countries of the World, Cultural and Scientific Supervision and Evaluation Board. [in Persian]
_||_