تحلیل الزامات حفظ و ارتقاء بهرهوری تربیتی، آموزشی و پژوهشی دانشجومعلمان در وضعیت کرونایی با رویکرد پدیدارشناسی
الموضوعات :محمد عظیمی 1 , سیدمحمد سیدکلان 2 , علی باقر طاهری نیا 3
1 - گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران
3 - استاد تمام دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: بهرهوری آموزشی- تربیتی, بهرهوری پژوهشی, شرایط کرونا, دانشجو معلم,
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل ادراکات و تجارب زیستهی مشترک از الزامات حفظ و ارتقاء بهره-وری تربیتی، آموزشی و پژوهشی دانشجو معلمان در وضعیت کرونایی با رویکرد پدیدارشناسی انجامشده است.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، شامل اساتید، مدیران گروه و معاونان آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و همچنین دانشجو معلمان مستعد بوده است. در پژوهش حاضر، افراد نمونه بهصورت هدفمند تا کفایت نمونه نظری به تعداد 27 نفر (15 نفر استاد و 12 نفر دانشجو معلم) انتخاب شدند. در تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل مضمون استفاده شد که روایی و اطمینانپذیری آن مورد تأیید بوده است. در فرایند انجام مصاحبهها درمجموع 201 کد اولیه (مفاهیم پایه)، 4 فرا مضمون و 17 مضمون سازمان دهنده استخراج و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بهرهوری دانشجو معلمان با الزامات فلسفی، آموزش و یادگیری ترکیبی، بستر فناوری و عوامل مؤثر بر بهرهوری در دانشگاه اعم از خلاقیت و نوآوری و فرهنگ کیفیت قابل تحقق هست. درنتیجه، با این الزامات فلسفی؛ درک عدم قطعیتها، جهتگیریهای فلسفی، بنیانهای فلسفی آموزش مجازی و فلسفه یادگیری معکوس میتوان در شرایط کرونایی به بهرهوری تربیتی، آموزشی و پژوهشی دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان فائق آمد.
بحث و نتیجهگیری: با کاربرد الزامات حفظ و ارتقای بهره وری در دانشجومعلمان در شرایط بحرانی جامعه می توان شاهد آموزش و یادگیری کارا و اثربخش و در نهایت بهره ور در دانشگاه فرهنگیان گردید.
_||_