طراحی الگوی توسعه تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش
الموضوعات :
شبنم ملکشاهی
1
,
رمضان جهانیان
2
,
مهتاب سلیمی
3
,
زهرا لبادی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.
تاريخ الإرسال : 22 الأربعاء , جمادى الأولى, 1442
تاريخ التأكيد : 24 الأحد , جمادى الأولى, 1444
تاريخ الإصدار : 27 الأحد , ربيع الأول, 1444
الکلمات المفتاحية:
تفکر سیستمی,
مدیران آموزش و پرورش,
الگوی توسعه,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از اجرای این پژوهش، طراحی الگوی توسعه تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود.
روش شناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش، جهت تعیین ابعاد و مولفه ها، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر اساس اصل اشباع در نظر و در بخش کمی، 4115 نفر از مدیران و معاونان اداره کل و نواحی چهارگانه آموزش و پرورش و مدارس استان البرز را تشکیل دادند. حجم نمونه به کمک فرمول کوکران، تعداد 351 نفر، از روش نمونه گیری تصادفی ساده ،انتخاب شدند.ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوای اسناد و در بخش کمی، دو پرسشنامه محقق ساخته، به ترتیب93و26گویه است که روایی آنان با تایید خبرگان دانشگاهی، متخصصان مدیریت آموزشی و تحلیل عاملی تائیدی انجام شد و پایایی آنان با استفاده از آلفای کرونباخ، برای ابعاد و مولفه ها، 984/0و برای تعیین میزان تناسب و اعتبارسنجی الگو، 999/0تعیین گردید.تحلیل داده ها، برای تعیین و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها، با استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل عاملی تاییدیمرتبه دوم وبرای تعیین میزان تناسب الگو، از روایی محتوا(شاخص و نسبت روایی محتوایی) و برای رسیدن به الگوی پژوهشی، از دو نرمافزار اس پی اس اس و آموس استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد، الگوی توسعه تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش، دارای 5بعد(ویژگی های شخصیتی، دانش های مدیریتی، رهبری، مدیریت منابع انسانی، مهارت و توانایی تفکر و اندیشه فلسفی) و 93 مولفه بود.
بحث و نتیجه گیری: الگوی پیشنهادی به لحاظ نظری، از اعتبار کیفی و کمی لازم، برخوردار است و می تواند به عنوان چارچوب و مبنایی، برای توسعه تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش کشور، مورد استفاده قرار گیرد.
المصادر:
Akhtar,C.S.Awan,S.H.Naveed,S.Ismail. (2018) A Comparative Study of the Application of Systems Thinking in Achieving Organizational Effectiveness in Malaysian and Pakistani Banks. International Business Review.27:4.pp 767-776.
Alwani,S. M and Memarzadeh,gh and Griffin, M.(2020). organizational behavior. second edition. Tehran: Morvarid Shabak Publications.978-964-6026-12-4. (In Persian)
Chen-Levi, T.and Schechter, C.and Buskila, Y. (2021). Exploring Systems Thinking in Schools: Mental Models of School Management Teams. International Journal of Educational Reform.30:2.pp 116–137. https://doi.org/10.1177/1056787920963650
Farhadi,A.and Fathabadi,H.and Rashidi,M.(2020). The Impact of Systemic Thinking on Improving Organizational Performance in Military Units. C4I Journal. 4 :1.pp 70-85.(in persian)URL: http://ic4i-journal.ir/article-1-138-fa.html. (In Persian)
Hayes, F. (2018). Systems Thinking for School Leaders: Holistic Leadership for Excellence in Education. Cham, Switzerland: Springer: Taylor & Francis.
Hemmati,N.(2018).Promising creativity is a brilliant future for all human beings.Journal Of New Approaches in Educational Administration.Winter.26.pp 66-74.(In Persian)
Hobbs,C. and Midgley,G.(2021). How systems thinking enhances systems leadership. Integration and Implementation Insights. i2Insightshttps://i2insights.org/2021/04/13/systems-thinking-and-leadership/.
Kruse, S.D. (2021). Hiding in plain sight: systems thinking and school organization. Journal of Educational Administration, Vol. 59 No. 1, pp. 43-58. https://doi.org/10.1108/JEA-01-2020-0011.
Mashayekhi,Z.and Nadi,M. and karimi, F.(2019). Providing a model of successful school leadership in primary school based on contextual theory. Journal Of New Approaches in Educational Administration.11:44.pp 181-210.(in Persian)
Mehrani,S.Akhondi,O.(2018).Systems thinking and its applications in business unit risk management according to Kosovo. Accounting Research Quarterly.7:4(28). pp68-53.DOI:ijar.2017.13659.1251/10.22051.(In Persian)
Mehregan, M. And Hosseinzadeh, M. And Rabiee Sarvandi, N. (2020). Formulation of chaotic order, an approach to system dynamics with a view to organizational human resource development management. Second National Conference of the Iranian Association of Systems Dynamics. Tehran. https://civilica.com/doc/911996. (In Persian)
Mohammadi,H. and poor kiyani,M. and Salajeghe, S. and Sayadi,S. and Molaei, H.(2020).Designing a green human resource management model with a sustainable organizational development approach Journal Of New Approaches in Educational Administration.3:2.pp 261-280 . (in Persian)
Mojdankanloo, D. and Javadzadeh Tabatabai, J. (2021). A Review of Attitudes Toward Systems Thinking in Information Systems Modeling. Applied Research in Management and Accounting, 5:pp 37-45. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=533363
Reynolds, M. and Blackmore,C. and Ison,R. and Shah, R.andWedlock,E.(2018). The Role of Systems Thinking in the Practice of Implementing Sustainable Development Goals. In Handbook of Sustainability Science and Research. Springer, Cham. pp 677-698.
Robbins,S.(2018).Organization theory(structure,design, applications).( Alvani,S. and Danaeifard,H.translator).Tehran: Wave Publishing(nashre moje).(in Persian)
Shabani,R.and Khorshidi,A.and Abbasi Sarvak,L.and Fathi Vajargah,K.(2018).Providing a competency model for primary school principals in Tehran. Journal of Educational and school studies.7:2.pp 145-176. (In Persian)
Sterman,J .(2019). Business Dynamics: Systems Thinking and Modeling for a Complex World.Bararpour,K.and Behzad,B.and Rezaei Adl,L. ninth edition. Tehran: Samat Publications. 215. (in Persian)
Shaked, H.and Schechter, C. (2020). Systems thinking leadership. New explorations for school improvement. Management in Education. 34:3.pp 107–114.https://doi.org/10.1177/0892020620907327.
Shaked, H. and Schechter, C. (2018). Holistic School Leadership. Development of Systems Thinking in School Leaders. Teachers College Record.120:pp n2.
Shaked, H.and Schechter, C. (2020). Systems thinking leadership. New explorations for school improvement. Management in Education. 34:3.pp 107–114.https://doi.org/10.1177/0892020620907327.
Shaked, H. and Schechter, C. (2018). Systems Thinking Among School Middle Leaders. Educational Management Administration & Leadership, 45(4), pp. 699-718.
Tomasz,S.and Zwolinskia,P.(2018). Using values management for shifting 25th. CIRP Life Cycle Engineering (LCE)Conference Copenhagen, Denmark. 25.pp 1-23.
_||_