مدل سازی شاخصهای رهبری هدفمند در مدارس با روش ساختاری تفسیری
الموضوعات :
محمد حکاک
1
(دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران)
معصومه مومنی مفرد
2
(دانشجوی دکترا، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران)
صابر تقی پور
3
(دانشجوی دکترا، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران)
الکلمات المفتاحية: مدارس, رهبری, رهبری هدفمند, ساختاری تفسیری,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این مطالعه مدلسازی رهبری هدفمند در مدارس بوده است. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. رویکرد تحلیل صورتگرفته، آمیخته و با ترکیب روشهای کیفی و کمی انجام شده است. جهت شناسایی شاخصهای رهبری هدفمند از مصاحبههای نیمهساختاریافته با 14 نفر اساتید دانشگاهی در حوزه رفتار سازمانی، رهبری و مدیریت آموزشی که با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند، بهره برده شد. روایی و پایایی مصاحبهها به ترتیب با استفاده از روش کیوسرت و شاخص کاپای کوهن موردتایید قرار گرفت. کدگذاری مصاحبهها با استفاده از نرمافزار Atlas ti 8 منجر به شناسایی 10 مقوله اصلی به عنوان شاخصهای رهبری هدفمند گردید. مدلسازی رهبری هدفمند با استفاده از نظرات 32 نفر از مدیران باتجربه مدارس در شهر خرمآباد که با روش نمونهگیری هدفمند تعیین شدند، با روش ساختاری تفسیری انجام گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه مقایسات زوجی به ترتیب با استفاده از روش روایی محتوای نسبی و روش آزمون- پسآزمون تایید شد. نتیجه حاصلشده شاخصهای رهبری هدفمند را در پنج سطح طبقهبندی نمود که دانشمحوری در سطح پنجم به عنوان اثرگذارترین شاخص و ارتباطات در سطح اول به عنوان اثرپذیرترین شاخص لحاظ گردیدند.
_||_