مدل سازی شاخصهای رهبری هدفمند در مدارس با روش ساختاری تفسیری
الموضوعات :
محمد حکاک
1
,
معصومه مومنی مفرد
2
,
صابر تقی پور
3
1 - دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
2 - دانشجوی دکترا، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
3 - دانشجوی دکترا، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
تاريخ الإرسال : 26 الجمعة , ذو القعدة, 1441
تاريخ التأكيد : 27 الجمعة , ربيع الأول, 1442
تاريخ الإصدار : 18 الجمعة , جمادى الثانية, 1443
الکلمات المفتاحية:
مدارس,
رهبری,
رهبری هدفمند,
ساختاری تفسیری,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این مطالعه مدلسازی رهبری هدفمند در مدارس بوده است. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. رویکرد تحلیل صورتگرفته، آمیخته و با ترکیب روشهای کیفی و کمی انجام شده است. جهت شناسایی شاخصهای رهبری هدفمند از مصاحبههای نیمهساختاریافته با 14 نفر اساتید دانشگاهی در حوزه رفتار سازمانی، رهبری و مدیریت آموزشی که با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند، بهره برده شد. روایی و پایایی مصاحبهها به ترتیب با استفاده از روش کیوسرت و شاخص کاپای کوهن موردتایید قرار گرفت. کدگذاری مصاحبهها با استفاده از نرمافزار Atlas ti 8 منجر به شناسایی 10 مقوله اصلی به عنوان شاخصهای رهبری هدفمند گردید. مدلسازی رهبری هدفمند با استفاده از نظرات 32 نفر از مدیران باتجربه مدارس در شهر خرمآباد که با روش نمونهگیری هدفمند تعیین شدند، با روش ساختاری تفسیری انجام گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه مقایسات زوجی به ترتیب با استفاده از روش روایی محتوای نسبی و روش آزمون- پسآزمون تایید شد. نتیجه حاصلشده شاخصهای رهبری هدفمند را در پنج سطح طبقهبندی نمود که دانشمحوری در سطح پنجم به عنوان اثرگذارترین شاخص و ارتباطات در سطح اول به عنوان اثرپذیرترین شاخص لحاظ گردیدند.
المصادر:
Breevaart, K., & de Vries, R. E. (2019). Followers’ HEXACO personality traits and preference for charismatic, relationship-oriented, and task-oriented leadership. Journal of Business and Psychology, 1-13.
Cansoy, R. (2019). The Relationship between School Principals' Leadership Behaviours and Teachers' Job Satisfaction: A Systematic Review. International Education Studies, 12(1), 37-52.
Daniëls, E., Hondeghem, A., & Dochy, F. (2019). A review on leadership and leadership development in educational settings. Educational research review, 27, 110-125.
Daryanto, S., Komariah, A., & Kurniady, D. A. (2017). The Influence of the Authentic Leadership, School Culture, Infromation and Communication Technology Acceptance on the School Management Effectiveness in the Public Accredited Vocational High School in West Java. International Journal of Applied Business and Economic Research, 15(17).
DeMarco, A. L. (2018). The relationship between distributive leadership, school culture, and teacher self-efficacy at the middle school level.
Hung, W. S., Tsai, S. S., & Wu, H. T. (2016). RELATIONSHIP AMONG PRINCIPAL SERVANT LEADERSHIP, SCHOOL ORGANIZATIONAL CLIMATE AND TEACHERS’JOB INVOLVEMENT OF ELEMENTARY SCHOOL. European Journal of Research in Social Sciences Vol, 4(7).
Jensen, U. T., Andersen, L. B., & Jacobsen, C. B. (2019). Only when we agree! How value congruence moderates the impact of goal‐oriented leadership on public service motivation. Public Administration Review, 79(1), 12-24.
Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School leadership & management, 40(1), 5-22.
Leithwood, K., Sun, J., & Schumacker, R. (2019). How school leadership influences student learning: A test of “The four paths model”. Educational Administration Quarterly, 0013161X19878772.
Mard, Seyed Mohammad, Zeinabadi, Hassan Reza, Abdollahi, Bijan, Arasteh, Hamid Reza. (2017). Indicators of a successful educational leader; Findings of a Phenomenological Study. School Management, 5 (2), 109-128. (in Persian)
Marquardt, D. J., Casper, W. J., & Kuenzi, M. (2020). Leader Goal Orientation and Ethical Leadership: A Socio-Cognitive Approach of the Impact of Leader Goal-Oriented Behavior on Employee Unethical Behavior. Journal of Business Ethics, 1-17.
Middlewood, D., Abbott, I., Netshandama, V. O., & Whitehead, P. (2017). Policy leadership, school improvement and staff development in England, Tanzania and South Africa: schools working together. In Cultures of Educational Leadership (pp. 149-168). Palgrave Macmillan, London.
Pourkarimi, Javad, Farzaneh, Mohammad, Norouzi, Mitra. (2016). Analysis of professional competencies of school principals; Findings of a combined study. School Management, 4 (1), 1-25. (in Persian)
Rana, R., K'aol, G., & Kirubi, M. (2019). Influence of supportive and participative path-goal leadership styles and the moderating role of task structure on employee performance.
Shariq, S. M., Mukhtar, U., & Anwar, S. (2019). Mediating and moderating impact of goal orientation and emotional intelligence on the relationship of knowledge oriented leadership and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management.
Stalhammar, B. (1994). Goal-oriented leadership in Swedish schools. Educational Management & Administration, 22(1), 14-25.
Tabernero, C., Chambel, M. J., Curral, L., & Arana, J. M. (2009). The role of task-oriented versus relationship-oriented leadership on normative contract and group performance. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(10), 1391-1404.
Tingle, E., Corrales, A., & Peters, M. L. (2019). Leadership development programs: Investing in school principals. Educational Studies, 45(1), 1-16.
Widiyanti, E., Murwati, M., & Raharjo, T. J. (2018). The Influence of Principal Leadership, School Culture through Motivation on Junior High School Teacher Performance. Educational Management, 7(1), 11-16.
_||_