الگویی برای آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی با رویکرد توسعه منطقه ای( مطالعه موردی: مناطق چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز)
الموضوعات :
عباس اصلاحی
1
,
نادر شهامت
2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،ایران
تاريخ الإرسال : 25 الأحد , محرم, 1442
تاريخ التأكيد : 21 الثلاثاء , جمادى الأولى, 1442
تاريخ الإصدار : 18 الإثنين , شعبان, 1443
الکلمات المفتاحية:
آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی. توسعه منطقه ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی با رویکرد توسعه منطقه ای ( مطالعه موردی مناطق چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز) انجام گرفت.
روش شناسی پژوهش . این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، با رویکرد کیفی – کمی ( آمیخته ) انجام گرفته است.جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از افراد خبره در حوزه برنامه ریزی توسعه منطقه ای و برنامه ریزی آموزشی و در بخش کمی شامل تمامی مدیران و کارکنان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 1600 نفر بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی، روش هدفمند و در بخش کمی، روش تصادفی ساده بود. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع داده ها ، 15 نفر و در بخش کمی براساس جدول کرجسی و مورگان 310 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسش نامه محقق ساخته بر مبنای مقیاس پنج گزینه ای لیکرت بود. روایی صوری پرسش نامه از طریق اجرای آزمایشی و روایی محتوایی از طریق قضاوت خبرگان به تایید رسید. پایایی پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد.
یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از کد گذاری باز ، کد گذاری محوری و کدگذاری انتخابی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی ، تحلیل عاملی تاییدی و t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 6 بعد و13 مولفه و57 شاخص منجر شد. مدلی شش بعدی به منظور آسیب شناسی برنامه ریزی آموزشی با رویکرد توسعه منطقه ای ارائه شد و درجه تناسب آن با اطمینان 95 درصد از نظر متخصصین مورد تایید قرار گرفت.
المصادر:
Aghatbar, Jamileh; Berimani, Khadijeh; Aghamirzaei, Tahereh and Saffarian, Saeed (2018), Land Management, a Strategy for the Development of Higher Education. Health, Cultivation Scientific Research Quarterly, Volume 33, Number 3, pp. 123-113. (In Persian)
Bani Si, Prinaz and Malek Shahi, Alir Za and Delfan Azari, Ghanbar Ali (2013), Basics of Objective Planning in the Millennium, Avae Noor Publications, Second Edition, Tehran. (In Persian).
Banki, I. Angeles Ca. .(1981),: Systems Research- Dictionary of administration and management. Los .
Bryson ,Richard (2011), Strategic Planning for Public and Non-Profit Organizations Translated by Dr. Mehdi Khademi and Ghorban Adabi, Ariana Publications, Second Edition, Tehran.
Charabin, Muslim, Deihim, Javad 2018), The role of educational planning in the realization of national development programs with emphasis on the educational system, Quarterly Journal of New Ideas in Science and Technology.
Darabi, Salman and Neyestani, Mohammad Reza and Mirzaeifar, Davood, (2013), A Comparative Study of the Application of Strategic Planning Components in Sustainable Development (Education of Isfahan and Kerman Shah Shi, second year, fourth issue, pp. 136 – 101. (In Persian).
Ezkia, Mostafa (2000), Sociology of Development, Tehran: Kalmeh Publications.
Faizi, Tahereh (2004). Principles of organization and management. Tehran, Payame Noor University Press.
Frankema ,E., & Bolt, J., (2006), Measuring and Analysing Educational Inequality: The Distribution of Grade Enrolment Rates in Latin America and Sub-Saharan Africa, Groninge.
Kayode, Asaju & John Kajangσ, Thomas & Felix Anyio, Silas(2013), Human Resource Development and Educational Standard in Nigeria, Global Journals Inc. (USA) , Volume 13 Issue 7 Version 1.0,pp1-6.
Khazaei, Mohammad, Soleimanpour Omran, Mahboubeh, Asghari, Hossein(2019), A Study of the Position of Regional Planning in the Curriculum of Teachers in District 4 of Mashhad, Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, Third Year, No. 31, Summer 2019 - Volume 1 , Pp. 382-367. (In Persian).
Khosravi, Rahmatollah, Fathi Vajargah, Kourosh, Ashtiani, Maliheh (2014), Pathology of Life Skills Curriculum in Theoretical Secondary Education System, Two Scientific-Research Quarterly of Shahed University, Year 21, New Volume, No. 4, Spring and summer 2014. (In Persian).
Mohammadi, Ali (2006). Organization and management. Tehran, Hadian Publishing. (In Persian).
Mohsenpour, Bahram (2019). Basics of educational planning. Roshd Publications, Tehran. (In Persian).
Nowruzzadeh, Raza and Shafizadeh, Hamid and Rouhani, Shadi (2013), Evaluation and Analysis of the Science and Technology Section of the Law of the Fifth Development Plan from the Perspective of Superior Documents, Strategy Quarterly, Year 22, No. 66, pp. 314-258(In Persian)
Prizadi, Taher, Mirzadeh, Hojjat (2015), Regional Development in Iran with Distributive Justice Approach, Journal of Applied Research in Geographical Sciences, Eighteenth Year, No. 50, Fall 97. (In Persian)
Rostami, Mehrangiz, Maleki Avarsin, Sadegh (2015), A Review of the Role of Successful Educational Planning at Global, Continental, Regional, and National Levels for Achieving Social Development, Second International Conference on Management and Development. (In Persian).
Seif al-Dini, Frank, Asylum seeker, Musa (2010), Challenges and Barriers to Regional Development Planning in Iran, Human Geography Research, No. 73, Fall 2010, pp. 98-83. (In Persian).
Soltani, Iraj (2002), Educational Planning Methods in Organizational Development, Management Development, No. 65, pp. 50-44. (In Persian).
Tavakoli, Abdullah (2006). Fundamentals and Principles of Management. Qom, Zamzam Hedayat. (In Persian).
The Oxford English Dictionary, 2nd ed, 1989, vol XI, p
Yasouri, Majid, Sojudi, Maryam (2015), Regional Development Strategy, a New Strategy for Balanced Regional Development (Case Study: Rasht County), Regional Planning Quarterly, Volume 8, Number 29, Spring 1997
Zali, Nader (2012), The pathology of planning in Iran with the proposal of a central mission in regional development policies, Quarterly Journal of Regional Planning, Second Year, No. 6, Summer 91. (In Persian).
_||_