طراحی الگوی موانع توسعه حرفه ای دبیران تربیت بدنی مدارس بر اساس مدل یابی ساختاری تفسیری
الموضوعات :
فرشید کرمی
1
,
کاملیا عبدی
2
,
سید احسان امیرحسینی
3
1 - کروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - گروه مدیریت ورزش، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
تاريخ الإرسال : 21 الأحد , ربيع الثاني, 1442
تاريخ التأكيد : 17 الثلاثاء , ذو الحجة, 1442
تاريخ الإصدار : 23 الأربعاء , ذو القعدة, 1443
الکلمات المفتاحية:
ایران,
مدارس,
دبیران تربیت بدنی,
مدل ساختاری تفسیری,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق، طراحی الگوی موانع توسعه حرفه ای دبیران تربیت بدنی مدارس کشور، بر اساس مدل یابی ساختاری تفسیری بود. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است که به صورت میدانی و به روش تحقیق آمیخته انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولین و کارشناسان دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، مسئولین اداره تربیت بدنی و رئیس گروه تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، برابر با 80 نفر و در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدودیت اعضا، جامعه آماری با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته حاوی 18 مانع توسعه دبیران بود که روایی آن توسط 7 تن از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تایید شد (85/0=α). برای سطح بندی موانع از نظرات خبرگان، درصد فراوانی و روش مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج نشان داد که 18 مانع، فراروی توسعه حرفه ای دبیران تربیت بدنی مدارس ایران وجود دارد. همچنین موانع کم توجهی مدیران به اهداف و راهبردهای علمی جهت ارتقای دبیران و سیستم و برنامه های آموزشی نا کارآمد در سطح زیربنایی قرار گرفتند. بنابراین مسئولان بایستی با تمرکز بر راهبردهای علمی توسعه دبیران و تغییر در سیستم و محتوای آموزشی، نسبت به توسعه حرفه ای مهارت های دبیران اقدام کنند.
المصادر:
Abdollahi, B. & Safari A. (2016) A Study of the Basic Barriers to Teachers' Professional Development, Educational Innovations, Volume 15, Number 58, pp. 134-99.
Aghazade, M, & Sene, A. (2013). Physical education in national curriculum. Teaching physical education, 13 (24), 14-19.
Arthura, L., Marlandb, H., Pillc, A. & Rea, T. (2006). Postgraduate ProfessionalDevelopment for teachers: motivational and inhibiting factors affecting thecompletion of awards. Journal of In-Service Education, 32(3), 201-219.
Emadi, S., Amir Hosseini, S.A. & Hamidi, M. (2019), designing a human resource development strategy in the Ministry of Sports and Youth and presenting its implementation method with BSC approach, PhD thesis, Islamic Azad University, Yasouj Branch.
Faisal, M., Banwet, D.K. and Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4), 535-552.
Gaminian, V. (2004) The need to become a professional. Teacher Growth, No. 182, pp. 45-40
Hashemi, S. H. & Pour Aminzad, S. (2011), Challenges to human resource development and solutions, Work and Society, No. 136.
Hosseinpour, H. & Amirtash, M. A. (2018) Identifying and structuring barriers to the development of extracurricular sports courses in education from the perspective of male teachers participating in scientific, cultural, sports competitions, Quarterly Journal of Education Research, Fourth Year, No. 14 , Pp. 102-85.
Jenkinson, K. A., & Benson, A. C. (2010). Barriers to providing physical education and physical activity in Victorian state secondary schools. Australian Journal of Teacher Education (Online), 35(8), 1
Khalaji, H. (2019) Principles and bases of physical education, 11th edition. Tehran: Payame Noor University.
Najafi, H., Zahid Babalan, A., Khaleqkhah, A. & Moeini Kia, M. (2017) Empowerment of Teachers in Educational Management Perspective, A New Approach in Educational Management, Eleventh Year, No. 1, consecutive 44.
Namazizadeh, M. & Salhshour, B. (2015) General Physical Education, Tehran, Samat Publications
Nastaran Borujeni, E., Nastaran Borujeni, Iyman & Honari, H. (2016) Identifying the existing problems of physical education in Isfahan schools and comparing the views of principals, experts and physical education teachers of Isfahan schools, New approaches in sports management, Volume 4, Number 14, pp. 94-83.
Owrangi, A., Qoltash, A., Shahamat, N. & Youseliani, Gh. A. (2011) Investigating the effect of in-service training on the professional performance of Shiraz teachers, A new approach in educational management, second year, No. 5, pp. 114-95.
Pandey A, & Kumar A. (2016). Commentary on evaluating the criteria for human resource for science and technology (HRST) based on an integrated fuzzy AHP and fuzzy DEMATEL approach. Applied Soft Computing.
Razavi, S. M. H., Loghmani, M., Razzaqi, M. E. & Manouchehrinejad, M. (2014). Factor Analysis of Barriers to the Application of Information Technology in the Physical Education Course of Primary Schools, Applied Research in Sports Management, 3 (2): 115-126
Rogalsky, K., Doherty, A., & Paradis, K. F. (2016). Understanding the Sport Event Volunteer Experience: An Investigation of Role Ambiguity and Its Correlates. Journal of Sport Management, 30(4), 453-469.
Rogers SE, Jiang K, Rogers CM, & Intindola M. (2015). Strategic human resource management of volunteers and the link to hospital patient satisfaction. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 0899764015596434.
Safari, A., Abdollahi, B., Nave Ebrahim, A & Zein Abadi, H. R. (2018) Investigating and explaining the antecedents of collaborative professional growth in educational organizations. Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Volume 9, Number 3, pp. 291-269.
Shah Mohammadi, N. (2014) The position of teachers' professional competence in Germany. Teacher Development, pp. 45-42.
Zarki, P. (2014) Content Analysis of Sports Newspapers (Master Thesis). Kerman Shahid Bahonar University
Vardarlıer P. (2016). Strategic approach to human resources management during crisis. procedia-social and behavioral sciences, 235, 463-472.
Zabihi, E. (2005) Comparing the problems of managing physical education classes in deprived schools with sports facilities (unpublished master's thesis). University of Guilan.
_||_