طراحی مدل اثربخشی مدیران آموزش و پرورش استان لرستان (مطالعه موردی: مدیران دوره دوم متوسطه)
الموضوعات :مهرداد علی پناه 1 , ابراهیم پور حسینی 2 , حسین مهرداد 3
1 - دانشجوی دوره دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: مهارتهای مدیریتی, توانایی هوشی و فکری, تواناییهای شخصیتی, مدل اثربخشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل اثربخشی مدیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان است.. روش شناسی: روش تحقیق پیمایشی از نوع اکتشافی- تاییدی بود. جامعه آماری شامل11 نفر از خبرگان و کارشناسان رشتهی علوم تربیتی و رشتهی مدیریت آموزشی و همه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 411 نفر (211 مرد و 200 زن) بود. برای تعیین حجم نمونه، با استفاده از آزمون کوکران، تعداد 199 نفر (102 مرد و 97 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرمافزار SPSS و LISREL صورت پذیرفت. روایی ابزار دادهها به تایید خبرگان و کارشناسان رسید و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 96/0 بود. نرمال بودن جامعه آماری به وسیلهی آزمون چولگی سنجیده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل عاملی و معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل طراحی شده بر اساس 5 مولفه (مهارتهای کاربردی، مهارتهای مدیریت و رهبری، توانایی هوشی و فکری، تواناییهای شخصیتی و مهارتهای ارتباطی) دارای برازش مناسب در بین مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان است.. نتیجه گیری: از مدل طراحی شده می توان برای ارتقای اثربخشی مدیران و مدارس متوسطه استفاده کرد.
Alagheband, A, (2015), Theoretical foundations of educational management principles, Theoretical foundations of the principles of educational management, Tehran, Ravan Publishing Twenty-sixth edition. ]in persian[
Ansari Renani, G, and Tabatabai, A, (2005). The Impact of Meritocracy on Productivity, Democracy in Iran, Merit Conference in Iran, No. 1, Tehran. . ]in persian[
Bakhtiari, A, (2002). Characteristics of an efficient and effective school principal, management in education, Volume 8, Number 32, pp. 26 -16. . ]in persian[
Behrangi, M R, Tabatabai, B (2009). Investigating the Relationship between Entrepreneurial Characteristics of Managers and Their Effectiveness in Kerman Girls' High Schools, Leadership and Educational Management, Volume 3, Number 2, pp. 50- 35.
Behlooli, N.; Sarmast, B and Karimi, AR (2013). Presenting an optimal model of managers' effectiveness (Case study of East Azarbaijan governors in 2009). Productivity Management, Year 7, No. 26, pp. 211 197. . ]in persian[
Croonen, E.P., Brand, M.J. (2013). Antecedents of Franchisee Trust. J Market Channels. 20 (1-2):141-68.
Darabi, M, Mehdizadeh, A .H, Taheri, J and Sharafi, M,( 2017), Relationship between organizational intelligence and trust with effectiveness and mental health in school principals, Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Eighth year , number 3, consecutive 3. ]in persian[
Gholami; Ghafourian, H Manavipour, D, (2011). Relationship between Organizational Intelligence and Managers' Performance, Quarterly Journal of Industrial / Organizational Psychology, Quarterly Journal of Industrial / Organizational Psychology, Volume 2, Number 6, pp. 99 -89. . ]in Persian[
Hamidi, Y (2006). Essential skills in the effectiveness of quality managers in medical universities, Monitoring Quarterly, Year 5, Number 4. . ]in persian[
Hersey, P., Blanchard, K., & Dewey, J. (1996). Management of organizational behavior (6th Ed). Euglewood Cliffs. N. J. Prentice-Hall. 91.
Moorhouse, C. (2007). Asystme approach to outcomes-based competence profile of education, training and development practitioners in the South African nayional defence force, magiste of education in university of south African student number, 799-329
Pirzad, A A,Saki, R. and Karimi, F (2018). Investigating the components of effective behavior of Farhangian University managers in order to provide a model for improving management and its compliance with the requirements of this university, Research in Educational Systems, Special Issue, pp. 359 337. . ]in persian[
Pourkarimi, J and Sedaghat, M, (2014). Explaining the relationship between competency and transformational leadership style of managers in research organizations, Human Resource Management Research, Volume 6, Number 1, pp. 222- 201. ]in persian[
Ranjbar, M, Khaifullah, A, Danaifard, H, Fani, A (2013). Assessing the competency model of health managers: a structural equation modeling approach, Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, Volume 23, Number 109, pp. 126 -117. ]in persian[
Ross, T. (2007) Leadership Frames and Perception of Effectiveness among Health Information Management Programme Directors. Perspectives in Health Information Management, 4, 8.
Saatchi, M and Azizpourshawi, A. A, (2005). Designing an Effective University Leadership Model, Shahed University Bimonthly, Daneshvar Raftar, New Era, Twelfth Year, No. 11, pp. 18 -1. ]in persian[
Shirbegi, N; Azizi, N; Zabrdast, M Amjad and Nosrati Saraydashti, R,( 2012), The relationship between self-efficacy and leadership effectiveness among high school principals in Guilan province, Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Third year, No. 4, consecutive 12. ]in persian[
Stevenson, E. and Warn, J.R. (2003) Quantifying changing understanding: level 3 evaluation of leadership development interventions. Evaluation Journal of Australia, 3(1), 56-60.
Taslimi, M.S; Rai, R; Farzinosh, A and Barghi, M (2013). Designing and explaining the competency model of national project managers with a focus on risk, Government Management, Volume 5, Number 4, pp. 78 -57. ]in persian[
Wong, I., Mahar, D.P., Titchener, K., Freeman, J.E., (2013). The impact of anxiety on processing efficiency: implications for the attentional control theory. Open Behav Sci J. 7:1-6.
_||_