الگوی توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای نظام آموزش و پرورش ایران
الموضوعات :
جعفر صادقی فر
1
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان ، ایران)
نرگس سعیدیان خوراسگانی
2
(استادیار مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران)
مریم براتعلی
3
(استادیار برنامه ریزی درسی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) ، اصفهان ، ایران)
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, الگوی آموزش, نظام آموزش فنی, آموزش فنی وحرفه ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستانهای سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 ا مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائۀ الگوی توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران بود روش شناسی پژوهش: بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری شامل همه ی مدیران آموزشی مدارس فنی و هنرستانهای سراسر کشور بود که جهت نمونه گیری بر اساس شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 5 استان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل دادهها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویهها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد، بحث و نتیجه گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفههای مذکور است. ستان انتخاب و از این تعداد بر اساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد377 نفربه عنوان نمونه نهایی تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش و نظرخواهی از متخصصان بدست آمد که روایی آن با روش محتوایی و صوری مورد تائید قرار گرفت، هم چنین پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه عدد بالاتر از 7/0 بدست آمده که نشان از دقت بالای ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. جهت تحلیل دادهها نیز باتوجه به اهداف پژوهش از نرم افزارهای SPSS23 و AMOS23 در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: طبق نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی الگوی پژوهش، روابط میان متغیرهای آشکار(گویهها) با متغیرهای پنهان (ابعاد توسعۀ آموزشهای فنی وحرفهای در آموزش و پرورش) و ضرائب استاندارد (بارهای عاملی) هر یک از سوالات تائید شد، بحث و نتیجه گیری: به عبارت دیگر الگوی پیشنهادی برای توسعۀ آموزش های فنی وحرفهای برای نظام آموزش و پرورش ایران در پژوهش حاضر شامل 7 بعد تعاملی(ارتباطی)، حمایتی، آموزشی، اقتصادی، مدیریتی، نگرشی و پژوهشی به همراه خرده مولفههای مذکور است.
_||_