الگوی دانشگاه کارآفرین با تاکید بر دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از نظریه داده بنیاد
الموضوعات :
کاترین میرجوانی زنگنه
1
,
نادر سلیمانی
2
,
حمید شفیع زاده
3
1 - مدرس حق التدریس
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
3 - عضو هیأت علمی
تاريخ الإرسال : 28 الأربعاء , ربيع الثاني, 1441
تاريخ التأكيد : 07 الخميس , ذو القعدة, 1442
تاريخ الإصدار : 09 الأربعاء , رمضان, 1442
الکلمات المفتاحية:
دانشگاه آزاد اسلامی,
کارآفرینی,
الگو,
دانشگاه کارآفرین,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با تاکید بر دانشگاه آزاد اسلامی و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد(طرح نظام مند) انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل20 نفر از افراد صاحب نظر و خبرگان در حوزه دانشگاه کارآفرین بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختمند می باشد. داده ها با استفاده ازنرم افزار MAXQDA ، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار داده ها با استفاده از روش تأیید پذیری توسط مشارکت کنندگان صورت پذیرفت. بر اساس یافته های پژوهش، ابعاد و عوامل مؤثر بر دانشگاه آزاد اسلامی کارآفرین در 6 طبقه شامل پدیده محوری، دانشگاه کارآفرین با زیرمولفه های نظام آموزشی، نظام پژوهشی، خلاقیت و نوآوری و منابع درآمدی ، بعد شرایط علّی با زیر مولفه های رهبری ومدیریت دانشگاهی، بین المللی شدن و فرهنگ سازمانی، بعد شرایط زمینه ای با زیرمولفه های چارچوب های قانونی، ارتباط با صنعت، تعامل با محیط پیرامونی و مسائل اقتصادی، بعد عوامل مداخله گر با زیرمولفه های سیستم پاداش و موقعیت و جایگاه دانشگاه، بعد راهبردها با زیرمولفه های مدیریت منابع انسانی، زیرساخت های نوآوری و تأمین مالی و بعد پیامدها و نتایج با زیرمولفه های پویایی و سازگاری با محیط، بهبود عملکرد، سرمایه انسانی و توسعه اجتماعی و اقتصادی شناسایی گردید.
المصادر:
1. Abdoli, S.(2018). Bankruptcy of Azad University in the next ten years. http://stnews.ir/content/news/61286/.[ in Persian].
2. Alizadeh Majd A, Badizadeh A, Hosseini R, Saeednia H, Alirezaie A.(2018). Explaining the Role of Culture in Creating an Entrepreneurial University.Journal of Iranian Association for Cultural Studies and Communication.14(51)P;265-286. [ in Persian].
3. Aminbeidokhti A, Mohammadi R, Rahimi .(2018).Designing a Quality Assurance Model for Entrepreneur University in Iranian University System. Journal of Educational Measurement & Evaluation Sudies. 8(22).[ in persian].
4. Azizi,M, Azizi, A.(2017). Third Generation Academic: Successful Experiences of Top Universities in Entrepreneurship Training Based on Industry Resources. 9(31),1-13. [in persian].
5. Bazargan harandi A.(2016). Qualitative and Mixed Method: Common Approaches in the Behavioral Sciences.Tehran. Didar publication(Third Edition). [in persian].
6. Behzadi, N, Razavi, S,M, Hosseini, S,R.(2014).Designing A Conceptual Model for an Entrepreneurial University; Using Corporate Entrepreneurship Approach. Journal of Entrepreneurship Development.7(4),697-713. [in persian].
7. Dolphin T.2015.Technology,globalization and the future of work in Europe: Essays on employment in a digitized economy, IPPR.
8. Etzkowitz, H, Ranga M, Dzisah J.2012.Whither the university? The novum trivium and the transition from industrial to knowledge society. Social Science Information,51(2),143-164.
9. Etzkowitz, H.2004.The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation,1(1),64-77.
10. Etzkowitz, H; Leydesdorff,L.2000.The dynamics of Innovation: From the national systems and mode2 to a Triple Helix of university-industry-government relation, Research policy, 20(2),23-109.
11. European commission.2012. A Guiding Framwork for Enterpreneurial University.Final version 18th.OECD.
12. Fadayi S, Niazazari K, Taghavi Yazdi M.(2018).Presentation a model for creating an entrepreneurial University based on Futures study techniques and scince prodction in the educational system. Quarterly of New Thoughts in Educational Sciences.8(32),1-18. [in persian].
13. Fayez A, Shahabi A.(2010).Assessment and Prioritization of Barriers to University-Industry Relationship(case study: semnan city). Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration.4(2), 97-124. [in persian].
14. Ghoraishi khorasgani, M. S., Mohseni, H. S., & Sabbaghzadeh. F. (2019). Consequences of Disregarding the transforming of Classic Universities to Entrepreneurial Universities. Journal of Science & Technology Policy, 11(1), 51-64. [in persian].
15. Graham Ruth. 2014. Creating university- based Entrepreneurial Ecosystems evidence from emerging world leaders.MIT Skolted Initiative.
16. Grecu Valentin; Denes Calin.2017. Benefits of entrepreneurship education and training for engineering students.Published by EDP Sciences.
17. Guerrero, M Urbano, D., & Salamzadeh, A. (2014). “Evolving entrepreneurial universities; experiences and challenges in the Middle Eastern Context”. Handbook on the Entrepreneurial University, Edward Elgar, 163-187.
18. Halilm N, Amara N, Olmos Penuela J, Mohiuddin M.(2017). To own, or not to own? A multilevel analysis of intellectual property right policies on academic entrepreneurship, Journal of Research Policy.p1-11.
19. Hansen I.E, Welo,T.(2017).Knowledge Management of University-Industry Collaboration in the Learning Economy, 2nd International Conference on Knowledge Engineering and Applications.
20. Hashemi, S.A, Abbasi, A, Hashemi, z.(2018). A comparison of the compliance of Islamic Azad University and Fars public universities of the third millennium with features views of experts.Quarterly of New Thoughts in Educational Sciences. 8(32), 175-196.[ in Persian].
21. High Council of Cultural Revolution.(2013). Approved Islamic University Document. https://rc.majlis.ir/fa/law/print_version/858195. Approved Date:2013/04/25, Date of Submission:1/2/Dated, Date:2013/05/01 .[ in Persian].
22. Hinrichs A C, Kuhn I.K, Stezepfand L.(2014). Quality Assurance in Vocational Orientation through Entrepreneurship Education, Technical and Vocational education laboratory Research report. Exploration of technology education.10(11),40-52.
23. Jamshidian, H.(2018).Is the era of the decline of Azad Univrsity now? Irna.ir/news/83036092/.[ in Persian].
24. Khaki Sedigh A.(2018).Iranian higher education and entrepreneurial universities.Journal of Innovation and Development.1(1). [in persian].
25. Khosravipoor, B, Zangeneh, M.(2019). Entrepreneur University( concept, necessity and challenges). Journal of Applied Studies in Management and Development Sciences.3(5) .[ in Persian].
26. Mahdi, R. (2016). Skill Training Position in the Third Generation Universities . Quarterly journal of Skill Training.4(14),103-117.[ in Persian].
27. Ministry of Science, Reserch and Technology. (2015).Drt.msrt.ir/fa/news/27672/.[in persian].
28. Rast, S;Khabiri, N; Amat senin, A(2012). Evaluation Framework for Assessing University-Industry collaborative Research and Technological Initiative, procedia- Social and Behavioral Sciences, 40,410-416.
29. Rah-nama.(2014). https://rah-nama.blog.ir/1392/11/28/.[ in Persian].
30. Saghari F, Aliesmaiili A, Hossainzadeh B.(2018). A Model for Factors Affecting Academic Entrepreneurship in Islamic Azad Universities of Mazandaran Province. Journal of Educational Leadership & Administration. 12(2). 91-106. [ in Persian].
31. Schulte P.2004. The Entrepreneurial university: A Strategy for Institutional Development. Higher Education in Europe,29(2):187-191.
32. Statistical Center of Iran. 2019. https: //amar.org.ir/1395.[ in Persian].
33. Toma SG, Grigore AM, Marines P.2013. Economic Development and Entrepreneurship. Procedia Economics and Finance 8(2):436-443.
34. Vatankhah, N, Rezai Moghadam K.(2015).Components and Barriers of the College
of Entrepreneurship Establishment from the Perspective of Cooperative Member and Non-member Students of Shiraz University. Journal of co-operation and agriculture. 4(15), 17-40.[ in Persian].
35. Yadollahi Farsi, J., Imanipour, N., & Salamzadeh, A. (2012). Entrepreneurial university conceptualization: Case of developing countries. Global Business and Management Research, 4(2), 193-204.
_||_