نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در رابطه بین جهت گیری هدف تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم شهر اقلید
الموضوعات :
نسیمه صالحی
1
,
عباس قلتاش
2
,
مرضیه طهماسبی
3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد،گروه علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2 - دانشیارگروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - دانشجوی دوره دکترای مدیریت آموزشی، واحد کازروی، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
تاريخ الإرسال : 29 الإثنين , ذو القعدة, 1441
تاريخ التأكيد : 26 الأربعاء , محرم, 1444
تاريخ الإصدار : 23 الأربعاء , ذو القعدة, 1443
الکلمات المفتاحية:
فرسودگی تحصیلی,
درگیری تحصیلی,
جهت گیری هدف تحصیلی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: یکی از عوامل تأثیرگذار بر آموزش که کمتر مورد توجه قرار گرفته است فرسودگی است که از آن با عنوان فرسودگی تحصیلی نام برده می شود و می تواند یکی از عوامل مخل آموزش باشد. اصطلاح فرسودگی را نخستین بار فریدونبرگر این گونه تعریف می کند: "شکست خوردن، فرسوده شدن یا خسته شدن بوسیله صرف انرژی، قدرت یا منابع زیاد. هدف اصلی از این پِژوهش این است که نقش واسطه ای بین اثر فرسودگی تحصیلی که منجر به مشکلات روانی - عاطفی و به خصوص عدم کفایت علمی و عملی در رشته تحصیلی می شود، در رابطه با جهت گیری هدف تحصیلی را بررسی کند.
روش شناسی پژوهش: به منظور انتخاب گروه نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چند مرحله ای بدین شکل که از بین مدارس متوسطه دوم شهر اقلید تعداد 2 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد سپس از هر مدرسه دو کلاس انتخاب شدکه مجموعا 120 نفر دانش آموز حجم نمونه را تشکیل دادند. در جمع آوری داده های پژوهش از دو روش کتابخانه ای(اینترنت، کتب، مقالات، پایان نامه ها و گزارشات) و میدانی(ابزار پرسشنامه) استفاده شده است.
یافته ها: از نتایج آزمون تحلیل رگرسیون در مرحله دوم جدول6 -(01/0>p 81/99=(117،2F() میتوان استنباط کرد که بین متغیرهای پیشبین (جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری تحصیلی) و متغیر ملاک (فرسودگی تحصیلی) رابطه خطی معنیدار وجود دارد و با توجه به سطح معناداری بتا و مجذور ضریب همبستگی چندگانه که برابر با 63/0 است ، متوجه می شویم که حدود شصت و سه درصد واریانس فرسودگی تحصیلی توسط جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری تحصیلی قابل پیشبینی است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته ها و رابطه بین جهت گیری هدف با درگیری تحصیلی، متنوع کردن تکالیف جهت مساعدت به دانشجویان و گرایش آنان به هدف تسلط می توان پیشنهاد دیگری در این راستا باشد ویژگی این تکالیف این است که چگونه به دانش آموزان معرفی و ارائه می شوند. اگر معلمان و کادر آموزشی بتوانند به دانش آموزان کمک کنند تا ببینند که چگونه تکالیف به زندگی آنها ربط پیدا می کند و محتوای تکالیف برای یادگیری آن ها چقدر سودمند است، از این پذیرش گرایش به هدف تلسلط در دانشجویان تسهیل خواهد شد و در نتیجه درگیری تحصیلی در آنها بالا می رود.
المصادر:
Amani, M, (2019), The mediating role of academic motivation and academic self-efficacy in the relationship between academic engagement and goal orientation in students, Journal of Management on Disciplinary Education, 9 (48): 63-101.
Ames, C, (1992). Classrooms: Goals, Structure and Students Motivation. Journal of Educational Psychology. 80(3): 260-
badri gargari, R., mesrabadi, J., palangi, M., fathi, R, (2012), Factor Structure of the School Burnout Questionnaire via Confirmatory Factor Analysis in High School Students, Quarterly of Educational Measurement, 2(7): 171-188.
Bresó, E., Schaufeli, W. B., and Salanova, M, (2011), Can a self-efficacy-based intervention decrease burnout, increase engagement, and enhance performance? A quasi-experimental study, Higher Education, 61(4): 339-355.
Elliot, AJ., & McGregor, H A, (2001), A 2× 2 achievement goal framework. Journal of personality and social psychology, 80(3): 501.
Farzā, Neh Michā, Eli Manee (Phd), Saeed Mohannā, Ali Essā, Zā, Degā, N. (Phd), (2015), The social-cognitive predictors of school satisfaction among high school students: Evidence from a causal model, Quarterly Journal of Educational Innovations, 13 (52): 54-69.
Ghadampour E, Farhadi A, Naghibeiranvand F, (2016), The relationship among academic burnout, academic engagement and performance of students of Lorestan University of Medical Sciences, rme. 2016, 8 (2): 60-68.
Kim, J., Park, S, (2017), The Relationship Between Achievement Goal Orientation and Academic Burnout for University Students: The Mediating Effect of the Learning Flow, Journal of Engineering and Applied Sciences, 12(1): 5704 – 5707.
Midgley, C., Kaplan, A., & Middleton, M, (2001), Performance-approach goals: Good for what, for whom, under what circumstances, and at what cost ? Journal of educational psychology, 93(1): 77.
Midgley, C., Maehr, ML., Hruda, LZ., Anderman, E., Anderman, L. Freeman, KE., Gheen, M., Kaplan, A., Kumar, R., Middleton, MJ. Nelson, J., Roeser, R., Urdan, T, (2000), Manual for the Patterns of Adaptive Learning Scals. Michigan: University of Michigan.
Moneta, GB, (2011), Need for achievement, burnout, and intention to leave: Testing an occupational model in educational settings. Personality and Individual Differences, 50(2): 274-278.
Naami, A, (2009), Relationship between quality of learning experiences with academic burnout among M.S students of Shahid Chamran University of Ahvaz, Journal of psychological studies, 5(3): 87-96.
Niknafs, H, (1398), The role of using social networks and academic motivation in predicting academic burnout of students, Master's thesis, Mohaghegh Ardabili University, Faculty of Educational Sciences and Psychology.
Pooladi Reyshahri, R, (1995), constracting and validating of Students Stressors Questionnaire among Shahid Chamran university of ahvaz students, M.S. Thesis in Chamran university of ahvaz. .
rahmati M, mohamadi F, (2017), Relationship between goal orientation and perception of classroom goal structure and parents goal orientation with academic burnout among kermanshahhigh school female students. Frooyesh, 6 (1): 111-130.
Reeve, J, (2013), How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of educational psychology, 105(3): 579.
Reschly, A. & Christenson, SL, (2006), School completion. In G. Bear and K. Minke (Eds.) Children’s needs: Development, prevention, and intervention Washington DC: National Association of School Psychologist. pp.147-169.
saefe, M, (2016), A Causal Relationship Model of Goal Orientations and Cognitive Engagement: The Mediating Role of Academic Emotions and Academic Self-Efficacy, Social Cognition, 4(2): 7-21.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, JE, (2009), School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European journal of psychological assessment, 25(1): 48-57.
Seif M, Rastgar A, Ershaddi R, (2017), The Relationship between Perfectionism with Burnout through Academic Engagement. rme, 9 (2): 43-34
Zahed Babalan A., Pourbahram R, Rahmani Javanmard, S, (2014), The Relationship of Perfectionism, Goal Achievement Orientation and Academic Performance to Academic Burnout, Journal of New Approaches in Educational Administration, 5(18): 109-124.
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H, (2007), Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and individual differences, 43(6): 1529-1540.
_||_