شناسایی مؤلفهها و تدوین مدل رهبری هوشمند مدیران مدارس
الموضوعات :محمد نظری 1 , الهام کاویانی 2 , سوسن لایی 3 , فرانک موسوی 4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - علوم تربیتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه،کرمانشاه ،ایران
3 - استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیران مدارس, سبک رهبری, رهبری هوشمند, فن دلفی,
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه و هدف: رهبری در هر سازمانی میتواند مهمترین عامل در رشد یا مرگ یک سازمان باشد. جهان امروز جامعهای دانشمحور است که این امر لزوم انتخاب یک مدل مؤثر و مناسب رهبری متناسب با تغییرات و انجام اصلاحات آموزشی بهخصوص در زمینه رهبری مدیران مدارس را نشان میدهد. لذا مطالعه حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و تدوین مدل رهبری هوشمند مدیران مدارس انجام شده است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی است. تحقیق به صورت آمیخته (کیفی-کمی) انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی را 23 نفر از خبرگان (خبرگان دانشگاهی و خبرگان سطوح مدیریتی آموزش و پرورش) تشکیل میدهد که به صورت هدفمند تا زمان اشباع نظری انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی را 126 نفر از مدیران مدارس شهرستان ایلام تشکیل میدهد. این مطالعه با استفاده از فن دلفی طی سه مرحله به انجام رسید. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر رهبری هوشمند مدیران مدارس با 66 گویه میباشد. روایی ابزار به روش قضاوتی مورد تأیید قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ برابر با 87/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی مناسب پرسشنامه بود.
یافتهها: مطابق یافتهها؛ 66 عامل تأثیرگذار استخراج شده و در قالب 20 شاخص فرعی و 5 شاخص اصلی رهبری استراتژیک، رهبری عملیاتی، رهبری تحولگرا، رهبری کاریزماتیک و رهبری معنوی- عاطفی دسته بندی شد.
نتیجهگیری: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل تدوین شده رهبری هوشمند مدیران مدارس دارای اعتبار میباشد.
_||_