تبیین رابطه سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی با توجه به نقش واسطه ای تسهیم دانش در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, یادگیری سازمانی, تسهیم دانش, دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی با توجه به نقش واسطه ای تسهیم دانش در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی با تاکید بر حداقل مربعات جزئی بود. جامعه آماری این پژوهش را همه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به تعداد 316 نفر تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد 169 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری دادهها بر اساس سه پرسشنامه سرمایة اجتماعی، تسهیم دانش و یادگیری سازمانی صورت گرفت، که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 81/0، 86/0 و 91/0 به دست آمد و روایی محتوایی و سازه آنها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. به منظور بررسی توزیع دادهها و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 0/2 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: سرمایه اجتماعی بر یادگیری سازمانی و تسهیم دانش و هم چنین تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار است و همچنین تسهیم دانش در رابطه بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی، نقش تعدیلگری دارد و از نوعِ میانجی جزیی است.
References
· Transfer in Africa-China JVs: Interplay between Informalities, Culture, and Social Capital. Journal of International Management, 23(2), 166-179.
· Ahmadi, T., & Hatami, A. (2016). The Impact of Organizational Social Capital on Knowledge Sharing in Media Organizations: New Media Center for Voice and Television. Human Resource Education and Development, 10(2), 1-21. [in Persian]
· Allameh, M., & Tavakoli, H. (2016). The Influence of Social Capital on the Sharing of Knowledge and Intellectual Capital. Improvement Management Studies, 6(25), 101-118. [in Persian]
· Alvani, S., & Farahi, M. (2007). The Role of Social Capital in the Development of Organizational Knowledge Management. Journal of Management Sciences of Iran, 5(4), 70-35. [in Persian]
· Amani, M., & Ahmadinejad, A. (2017). The Study of the Relationship between Social Capital and Knowledge Management in Employees of Islamic Azad University. Sanandaj. 2nd International Congress of Humanities and Cultural Studies, 126-135.[in Persian]
· Farahbakhsh, S., & Yosefvand, K. (2017). Investigating the Impact of Social Capital on the Quality of Work Life of the Faculty Members of the Faculty by Mediating Social Popularity (Case Study: Lorestan University). Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, 9(35), 91-108.[in Persian]
· Fores, B., & Camis, C. (2016). Does incremental and radical innovation performance depend on different types of knowledge accumulation capabilities and organizational size. Journal of Business Research, 69(2), 831-848.
· Hair, J., & Ringle, C. (2012). The Use of Partial Least Squares Structural Equation Modeling in Strategic Management Research: A Review of Past Practices and Recommendations for Future Applications. Long Range Planning, 45(6), 320–340.
· Han, S., & Yoon, D. (2016). Transformational leadership and knowledge sharing: Mediating roles of employee’s empowerment, commitment, and citizenship behaviors. Journal of Workplace Learning, 28(3), 130-149.
· Hooff, B., & Hendrix, L. (2004). Eagerness and willingness to share: The relevance of different attitudes towards knowledge sharing. Paper presented at the V-th European Conference on Organizational Knowledge, Learning and Capabilities, Innsbruck, Austria
· Karimi, F. & Rajaeipour, S. (2013). Structural Model of Relationships between Social Capital and Organizational Learning Capabilities with Employee Innovation. Productivity management (beyond management), 7(27), 153-169. [in Persian]
· Kavoosi, A., & Ahmandi, S. (2009). A survey of organizational learning barriars of publishing data base. Journal of education, Tehran. [in Persian]
· Kim, T., & Lee, S. (2013). Social capital, knowledge sharing and organizational performance: What structural relationship do they have in hotels. International Journal of Contemporary Hospitality, 25(5), 683-704.
· Lawshe, C. (1975). A Quantitative Approach to Content Validity. Phrsonnhl Psychoilogy, 28(1), 563-575.
· Liu, C. (2018). Examining social capital, organizational learning and knowledge transfer in cultural and creative industries of practice. Tourism Management, 64(2), 258-270.
· Manu, C., & Walker, H. (2006). Making Sence of Knowledge Management Transfer and Social Capital Generation for a Pacific Island Aid Infrastructure Project. The Lerning Organization, 13(5), 475- 494.
· Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
· Neef, D. (2001). Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating in traditional and nontraditional (Academic Quality Improvement project) accreditation process. (Thesis), University of Wisconsin stout Menomonie.
· Paziuk, B. (2009). Building a learning organization at national defence: evolving the learning and career centre network. (Thesis), Royal Roads University.
· Petrou, A., & Daskalopoulou, I. (2013). Social capital and innovation in the services sector. European Journal of Innovation Management, 16(1), 50-69.
· Quang, N., & Aubert, B. (2017). Intellectual capital, organizational learning capability, and erp implementation for strategic benefit. Paper presented at the 25th European Conference on Information Systems (ECIS), Guimarães, Portugal.
· Ratten, V., & suseno, Y. (2006). Knowledge management, social capital, and alliance learning. International Journal of Educational Management, 20(1), 60-72.
· Rottman, J. (2008). Successful Knowledge Transfer within Offsher Supplier in Strategic Alliance. Journal of Information Technology, 23(1), 31- 43.
· Turkina, E., & Thai, T. (2013). Social capital, networks, trust and immigrant entrepreneurship: a cross-country analysis. Journal of Enterprising Communities, 7(2), 108-124.
· Yang, J., & James, S. (2011). The role of social capital and knowledge transfer in selling center performance. Journal of Business & Industrial Marketing, 26(3), 152-161.
_||_