رابطه نگرش معلمان در خصوص استفاده از محتوای الکترونیکی و فناوری آموزشی با رضایت شغلی معلمان در مدارس متوسطه اول
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
الکلمات المفتاحية: رضایت شغلی, فناوری آموزشی, نگرش معلمان, محتوای الکترونیکی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه استفاده از محتوای الکترونیکی و فناوری آموزشی با رضایت شغلی معلمان در مدارس مقطع متوسطه اول شهر گله داراست. روش پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول شهر گله دار که در سال تحصیلی 98- 1397 در مدارس این شهر مشغول به تدریس بودهاند، میباشد(N:547) .در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری طبقه ای، نمونههای آماری به تعداد 152 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد نگرش معلمان نسـبت بـه استفاده از محتوای الکترونیکی یاووز و رضایت شغلی ارشادی استفاده شد . روایی هر دو پرسشنامه بر اساس نظرمتخصصان تأیید و پایایی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 826/0 و 816/0 به دست آمد. داده های به دست آمده، با استفاده از آمار توصیفی وضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نگرش استفاده از محتوای الکترونیکی و فناوری آموزشی با رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، یافتهها نشان داد که محتوای الکترونیکی و رسانه آموزشی به روز و کارآمد، انگیزه و تسلط معلمان در بهکارگیری رسانههای آموزشی باعث ایجاد انگیزه یادگیری در دانشآموزان آنان میگردد.
Abdollahi, A. (2009). Job Satisfaction, Business Management Quarterly, 3 (10), 615-609. )In perstion).
Amani, Malakat (2018). The Relationship between Job Satisfaction and Quality of Teaching with High School Students' Academic Performance.)In perstion)
Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers' adoption and integration of information and communication technology into teaching: A review of the literature. International Journal of Education & Development Using Information Communication Technology, 8(1), 136-155.
Derykulu, D., Buyuzturk, S., &Ozcinar, H. (2012).Predictors of academic achievement of student ICT teacher with different learning styles.International Journal of Human and Social Sciences, 5(9), 567-573.
Ershadi, F (2009). Relationship between Social Capital and Job Satisfaction of High School Teachers in Shabestar, MA Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran.)In perstion).
Emami, Hassan, Aghdasi, Mohammad, Asoosheh, Abbas (2009). E-learning in Medical Education, Research in Medicine. )In perstion).
Fazelian, Pourandokht (2004). Computer Usage in Education, Tehran: Teacher Training University. )In perstion)
Jahanian, R. (1998). Teacher Job Satisfaction Based on Herzberg Theory, Management Quarterly in Education, 5 (19) -33-4.. )In perstion).
Moshtaghi Largani, Saeed-Ghorbani, Samira-Rezaian, Hamid. (1387). Validation of the Persian Form of Attitude Scale to the Application of Technology in Teaching among Secondary Teachers in Isfahan. Journal of Educational Innovation, 7 (26),-126-127. )In perstion)
Nafisi, Abdolhossein (2003). Objectives, Missions, General Objectives of ICT Strategies by Students from the Viewpoints of Secondary Teachers in Tehran, M.Sc., University of Tehran. )In perstion)
Nadiri,H.,&Tanova,C.(2010).An investigation of the role of justice in turnover intentions,job satisfaction, and organizational citizenship behavior in the hospitality industry.InternationalJournal of Hospitality Management,29:33-41.
Niaaz azeri, Kiomars, Behnam Far, Reza, Andy, Sadieh (2012). The Impact of ICT on Elementary Students' Learning, Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences. )In perstion)
Nowroozi, Masoumeh, Randy, Framak, Musa Madani, Fariborz (2008). Ranking of Information Technology Application Methods in School Teaching-Learning Process, Journal of Educational Innovations. )In perstion)
Saleh, Sara (20013). Factors Related to Adoption of E-learning Systems in Gorgan City, MA Thesis, Gorgan Azad University.)In perstion).
Shariatmadari, Mehdi, Aghajani, Marzieh (2015). The Relationship between ICT Literacy and Academic Achievement of Fifth Grade Students in Tehran, Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences. )In perstion).
Sattari, Sadr al-Din, Namur, Youssef, Haj Nazari, Yousef (2012). Relationship between Information and Communication Technology Acquaintance and Academic Achievement in High School Students in Harris, Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences. )In perstion).
_||_