مفهومسازی حکمرانی خوب در آموزشوپرورش عمومی ایران با رویکرد پدیدارشناسی
الموضوعات :
علی خلخالی
1
(گروه مدیریت آموزشی، واحدتنکابن، دانشگاه آزاداسلامی، تنکابن، ایران.)
جعفر نصیر ناتری
2
(گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران)
زهره شکیبایی
3
(گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران)
جواد سلیمانپور
4
(گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران)
اسماعیل کاظم پور
5
(هیات علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن)
الکلمات المفتاحية: پدیدارشناسی, حکمرانی خوب, آموزش عمومی, بسترهای مفهومی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی بسترهای مفهومی تحقق حکمرانی خوب در آموزشوپرورش عمومی ایران بود. این مطالعه به روش کیفی، با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. در این پژوهش تعداد 30 تن از صاحبنظران و خبرگان نظام آموزش عمومی که دارای تالیفهای معتبر در حوزه حکمرانی خوب بودند، از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی تا مرز اشباع نظری، انتخاب شدند و در معرض مصاحبه نیمه ساختاریافته قرارگرفتند. همچنین دادههای حاصل از بازخوانی مصاحبهها، با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل و کدگذاری شدند. همچنین جهت استحکام پایایی تحقیق از قابلیت وابستگی، باور پذیری و تایید پذیری استفاده شد. برمبنای کدگذاری باز مصاحبهها، در مرحله مقدماتی 87 مولفه بازشناسی شدند. لیکن در نهایت 35 سازه در قالب 3 تم اصلی (مقدمات و پیدایش 14 مورد، فرایند و اجرا 12 مورد و پیامد و نتیجه 9 مورد) به عنوان بخشی از ساختارهای مفهومی جهت تحقق حکمرانی خوب در جوامع آموزشی تم یابی شدند. تحلیلهای ارائه شده در این پژوهش نشان میدهد که این مفاهیم استخراجی در شرایط تغییرات گسترده درونی و بیرونی از ظرفیت لازم برای استقرار حاکمیت خوب در آموزش عمومی ایران برخوردارند. همچنین تحقق حکمرانی خوب در نظام آموزش عمومی کشور در قالب سازههای ششگانه نتیجهگرایی، اثربخشی نقشها و وظائف، ارتقای ارزشها، شفافسازی، ظرفیتسازی و پاسخگویی قابل مفهومسازی است.
_||_