ارزیابی میزان دستیابی به مولفه های آموزش مادام العمر در برنامه درسی اجرا شده از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز
الموضوعات :
سیروس حدادنیا
1
,
مهدی محمدی
2
,
رحمت اله مرزوقی
3
,
جعفر ترک زاده
4
,
قاسم سلیمی
5
1 - گروه علوم تربیتی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران.
2 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
3 - استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز،
4 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز،
5 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز،
تاريخ الإرسال : 01 السبت , صفر, 1439
تاريخ التأكيد : 26 الثلاثاء , رمضان, 1441
تاريخ الإصدار : 27 الإثنين , شعبان, 1441
الکلمات المفتاحية:
آموزش عالی,
آموزش مادام العمر,
برنامه درسی اجرا شده,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی میزان دستیابی به مولفه های آموزش مادام العمر در عناصر برنامه درسی اجرا شده ی دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاهشیراز بود. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری شامل همه دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی تعداد 344 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس برنامه درسی آموزش مادام العمر(محمدی و همکاران، 1395)، بود. و روایی آن با استفاده از روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تاییدی انجام شد. پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی. آزمون تی تک نمونه ای، و از نرم افزارهای SPSS 21 و LISREL 8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشجویان بین جهت گیری و ماهیت عناصر برنامه درسی در مورد گرایش به مادام العمر بودن ارزشیابی، تفاوت معناداری وجود دارد. بین میزان گرایش به مادام العمربودن عنصر هدف، محتوا و راهبرد یاددهی- یادگیری با برخی از عناصر، تفاوت معنادار وجود دارد. در مورد میزان گرایش به مادام العمر بودن برنامه درسی دوره های دکتری و کارشناسی ارشد تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین در مورد میزان گرایش به مادام العمر بودن برنامه های درسی، تفاوت معناداری وجود ندارد و در مورد میزان گرایش به مادام العمر بودن عناصر نه گانه برنامه درسی تفاوت معناداری وجود دارد.
المصادر:
Afzal Nia, M; Oshcheh, H, Kakluhi, E. (2010). Study of the status of formal, informal and lifelong learning in the era of information instability, Iranian Journal of Engineering Education Quarterly, No. 12, No. 45, pp. 68-57. (in Persian).
Ahmadi Tavana, B; Jafarzadeh, M; Jahed,. (2013). Lifelong Learning, A Compulsory for Sustainable Development, First National Conference on Sustainable Development Strategies, Tehran. (in Persian).
Barlett, P. F. & Chase, G. W. (2004). Introduction. Sustainability on campus: Stories and strategies for change.Cambridge, MA: The MIT Pre.
Behak, F. P. (2012). Developing Lifelong Learning Skills through the Implementation of the Multiliteracies Approach. Lifelong Learning International Conference 2012 (3linc’12). P 84.
Christensen, C. M. and Eyring, H. J. (2011), the Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out, SanFrancisco. CA; josses bass.
Cully, M. and Curtain, R. (2001). New apprenticeships: an unheralded labor market program. AustralianBulletin of Labor, 27 (3), 204-215.
Fadeeva, Z. Mochizuki. Y. (2010). Universities as important actors for shaping the future of the world society in terms of sustainable development “by addressing sustainability through their major functions of education, research and outreach” 250.
Furst Bowe, J. A. & Bauer, R. A. (2007). “Application of the Balding Model for Innovation in Higher Education”, New Directions For Higher Education , No. 137, pp. 5-14.
Horrigan, J. B. (2016). Lifelong Learning and Technology, Pew Research Center, www. Pew Research. Org. p, 6.
Hoskins. B, Fredriksson. U.(2013). Learning to Learn: What is it and can- it be measured, Joint Research Centre Technical Report JRC 46532.
Hyde, M. & Phillipson, CH. (2014). How can lifelong learning, including continuous training within the labor market, be enabled and who will pay for this? Looking forward to 2025 and 2040 how might this evolve? Government Office for Science. Pp. 4-5.
Iqbal. M. J. (2014). Life Long Education: A Conceptual Debate. International Journal of media. Technology & Life Long Learning. Volume 10 - issue 2. Pp. 107-117.
Kanaper, S. Croply, A. J. (2007). Lifelong Education: Research Strategies. In: Lifelong Education for Adults: An International Handbook. New York: Pergamum Press. Pp. 525-528.
Kennig, Alexander and Bertrand Schneider. (1995). The First World Revolution, Translator Shahindoukh Kharazmi, Tehran: Book Revival, First Edition. (in Persian).
Koucheki, L. (2012). Investigating the Relationship Between Key Facts of Innovative University with Students' Orientation to Lifelong Learning: A Case Study of Shiraz University: Master's Thesis, Shiraz University. (in Persian).
Maleki, H; Ebrahim Kafouri, K; Khosravi Babadi, A. (2015). Investigating the Role of Klein Curriculum Elements in the Graduation of Secondary School Mathematics from the Viewpoints of Curriculum Partners, Quarterly Journal of Research in Curriculum, Year 12, Volume 2, Issue 17, Pages 50-63. (in Persian).
Marzooghi, Rahmatallah. (2015). Curriculum Sciences New and Future Development. Avaya Noor Publication. Tehran, Iran.
McKernan, J. (2008). Curriculum and imagination: Process theory, pedagogy and action research, New York: Rutledge.
Mohamadjani, S; Yarmohamadiyan, M, Kajbaf, M, Gholtash, A. (2016). Pattern of sexual education curriculum for adolescence based on the principles of the Qur'an. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, 7(3), p 19. (in Persian).
Mohammadi Mehr, M, Maleki, H, Abbaspour, A, Khoshdel, A. (2011). A Study on the Competencies Required for Life-Long Learning in Medical Students, Volume 11, Issue 8, p. 12. (in Persian).
Mohammadi, M; Marzouki, R; Tarkasadeh, J; Salimi, Gh; Haddadnia, S. (2016). Higher Education Curriculum Based on Lifelong Learning Approach, Quarterly Journal of Higher Education Curriculum Studies, Year 7, No 13. (in Persian).
Mullah Hosseini, A; Barkhordari, B. (2007). The Relationship between Self-management Skills and Innovation of Employees in Kerman Provinces, Journal of Humanities and Social Sciences of Management, No. 27, seventh year, Pages 98-110. (in Persian).
Nasiri, M; Jafari, Sh, Khazaee Z. (2013). Elementary Education in Iran Lifelong Learning A Basis for Change Curriculum, National Conference on Curriculum Change Education Curricula, Birjand, Birjand University. (in Persian).
Nongnafat, R. Junjira S. Jintana T. (2012). How To Prepare Nursing Student For Transition To Newly Graduate Professional Registered Nurse. Lifelong Learning International Conference 2012 (3linc’12). P 302.
petegem w. v. de gruyter, j, & Leuven, K. U. (2008), university strategy development for lifelong Learning and Innovation. Editors, European Networking and learning for the future. Pp 95-101.
Pourhadi, P; Moheb Hosseini, F. (2016). Report on the Opening Ceremony of the UNESCO Chair "Teachers as Lifelong Learners, Tehran: Farhangian University. (in Persian).
Saif, A. (2011). Psychology of Breeding, Tehran: Awareness, 9, pp. 26-27. (in Persian).
Toffler, A. (1993). Future shock, translated by Hesmatollah Kamrani, Tehran: Golshan printing, Third wave, Shahandokht Kharazmi translation, Tehran: Oct. (in Persian).
_||_