تأثیر ابهام و تعارض نقش بر رضایت شغلی (مورد مطالعه: اعضاء هیات علمی دانشگاه های کشور)
الموضوعات :
1 - عضو هیت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
الکلمات المفتاحية: رضایت شغلی, فرسودگی شغلی, ابهام نقش, تعارضنقش, استرسشغلی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: یکی از راههای افزایش مسئولیتپذیری و تعهدات کارکنان، تأمین رضایتمندی آنها و بسط ابعاد رضایت شغلی در محیطهای کاری است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ابهام و تعارض نقش بر رضایت شغلی در محیطهای آموزشی با در نظر گرفتن نقش میانجی استرس و فرسودگی شغلی است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش مبتنی بر روش کمّی، توصیفی- تحلیلی، همبستگی و مقطعی در قالب روش پیمایش است. لذا 190 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و بر اساس نرمافزار سمپل پاور انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری داده از پرسشنامههای معتبر استاندارد (دارای روایی و پایایی) استفاده شده و دادهها بهوسیله نرمافزار 22SPSS تحلیل گردیدند.
یافتهها: یافتهها نشان دادند که شاخصهای ابهام نقش و تعارض نقش رابطه منفی و معناداری با رضایت شغلی داشته و استرس شغلی و فرسودگی شغلی نیز علاوه بر اثرگذاری معکوس و معنیدار بر رضایت شغلی، بهعنوان شاخصهای میانجی، رابطه میان ابهام و تعارض نقش با رضایت شغلی را تحت تأثیر قرار داده و آن را تعدیل میکنند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تعارض نقش بالاترین میزان اثرگذاری (مستقیم و غیرمستقیم) را بر رضایت شغلی دارد. لذا کاهش نارضایتیهای شغلی منوط به تأمین شرایطی در محیطهای کاری است که در آن کارکنان نسبت به وظایف و مسئولیتهای خویش آگاه بوده و درگیر وظایف و مسئولیتهای ناسازگار و متضاد نباشند. فقدان ابهام و تعارض در نقشها بهنوبه خود از استرس کاری آنان کاسته، فرسودگیهای شغلی را به تأخیر انداخته و رضایت شغلی آنان را بیشتر میکند.