طراحی و اعتباریابی پرسشنامه عدالت ترمیمی در نظام آموزشی
الموضوعات : Education
هادی براتی
1
,
سمیرا کامکار دل
2
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد واحد فردوس
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, پایایی, نظام آموزشی, عدالت ترمیمی,
ملخص المقالة :
عدالت ترمیمی، دانش معلمان را در مورد راهبردهای مثبت مدیریت کلاس به منظور ارتقای رویه های انضباطی که موجب برقراری روابط میشود، را افزایش می دهد. پژوهش حاضر، باهدف طراحی و سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه عدالت ترمیمی در نظام آموزشی انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع ساخت ابزار است که در ذیل پژوهشهای پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان دوره متوسطه اول شهر بیرجند (650 نفر) در سال تحصیلی در سال تحصیلی 1402-1401 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده 242 معلم بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. روایی ابزار اندازهگیری با استفاده از روش روایی صوری و روایی وابسته به محتوا بررسی شد. همچنین؛ برای محاسبه روایی سازه پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و نرمافزار IBM SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 1 گویه از 20 گویه حذف شد و 19 گویه دارای بار عاملی بالا بودند. یافتهها نشان داد که پنج بعد پرسشنامه در مجموع 53/62 درصد از واریانس گویهها را تبیین کرده است. معیار پایایی ترکیبی کل پرسشنامه 84/0 گزارش شد و بیانگر این است که پرسشنامه طراحی شده از پایایی مناسبی برخوردار است. همچنین با توجه به شاخص برازش مدل و مقایسه آن با میزان مجاز آن، نتایج نشان داد که مدل نهایی از برازش لازم و کافی برخوردار است و برازش پرسشنامه عدالت آموزشی در قالب پنج مؤلفه همدلی، آسیب و نیاز، فرایندهای ترمیم، مسئولیتپذیری و مشارکت جامعه مورد تأیید واقع شد.
