مدیریت کلاسهای چند پایه مدارس ابتدایی شهرستان گرمی؛ آسیبها و راهکارها
الموضوعات :
علی جنابی نمین
1
,
علی خدائی
2
,
مهدی حسینی
3
1 - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه ازاد اسلامی، گرمی، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران
تاريخ الإرسال : 02 الثلاثاء , ذو القعدة, 1438
تاريخ التأكيد : 25 الأحد , ربيع الثاني, 1441
تاريخ الإصدار : 25 الجمعة , ربيع الأول, 1441
الکلمات المفتاحية:
آسیب شناسی,
دلفی,
مدیریت کلاس,
شهرستان گرمی,
کلاس های چندپایه,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف آسیب شناسی مدیریت کلاسهای چند پایه مدارس ابتدایی شهرستان گرمی، در دو مرحله به روش پیمایشی و دلفی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر را در هر دو مرحله معلمین دارای سابقه تدریس حداقل یک سال در کلاسهای چند پایه تشکیل میدادند در مرحله اول تعداد 201 نفر بر اساس جدول مورگان برای مصاحبه انتخاب گردید، در مرحله دوم نیز تعداد 30 نفر در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند. و روش نمونهگیری در مرحله اول تصادفی طبقهای و در مرحله دوم نمونهگیری غیر تصادفی قضاوتی بود. ابزار گردآوری اطلاعات در مرحله اول مصاحبه عمیق و مرحله دوم پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در مرحله اول از روش هماهنگی بین پاسخ دهندهها و در مرحله دوم از روش دلفی دو دوری استفاده گردید. برای تعیین روایی از روش ضریب نسبی روایی محتوا و تحلیل عاملی تاییدی و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. پایایی پرسشنامه برابر با 0.95 محاسبه گردید. یافتههای تحقیق در مرحله اول تعداد 69 آسیب و 165 راهکار بودند و برازش مدل مورد تایید قرار گرفت و نشان داد که سازهها در سطح رضایت بخش روایی قرار دارند و نهایتاً آسیبها و راهکارهای مدیریت کلاسهای چند پایه شناسایی شدند و در مرحله دوم در نهایت بر اساس روش اتفاق نظر و در دو دور تعداد 10 آسیب و 10 راهکار به عنوان مدل نهایی معرفی شدند.
المصادر:
Aghazadeh, A. (2009). Education Issues of Iran. Tehran, samt. [in Persian].
Aghazadeh, M, Fazli, R. (2005). Tutorial tutorials in multi grade classrooms. Tehran, Ayyizh. [in Persian].
Amini M, Rahimi H, Gholamian Z. (2015). The Study of Classroom Management Styles of Faculty Members in Kashan University of Medical Sciences, Iran. Strides Dev Med Educ, Vol 12, No 1, PP 38-48. [in Persian].
Bakhshayesh, R. (2013). Investigating the Relationship between Classroom Management Styles and Personality Traits of Yazd Primary School Teachers. Approaches in Educational Administration, vol 4, No 14, pp 185-198 . [in Persian].
Behrangi, M R, Abbasian, A, Zoghipoor, S. (2015). Providing research based evidence for Management Education Model in improvement of students’ achievement, organizational health. Approaches in Educational Administration, Vol 6, No 22, PP 1-18. [in Persian].
Byrne,B.M. (2010).Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming (2 ed.). New York.
Davis A. (1995). Willingness to participate in school-Based Decision Making, Desser tatiob Abstracts International, Vol 54, No 4, pp 234-241.
Farrokhnezhad, N. (2001). The study of effective factors in effective classroom management from the perspective of middle school teachers in Bushehr, M.A thesis on Educational Sciences, Shiraz University . [in Persian].
Firouzi, Z, Ahmadi Hesar, T, Vedad Hir, Z, Alizadeh, Y, Norollahi, B, Norozi, S. (2008). Ardabil, Bagh Rezvan [in Persian].
Ghorchyan, N GH, Jafari P, Rahgozar H. 2010. Designing the Evaluation Pattern of the Performance ofIslamic Azad University (IAU) Branches on the Basis of the. Approaches in Educational Administration, vol 1, No 3, pp 101-116 . [in Persian].
Hajizadeh, E, Asghari, M. 2011. Methods and statistical analysis by looking at the research method. Tehran, Jahad daneshgahi. [in Persian].
Kiyaei, F. (2003). An Introduction to How Multi grade Classes. Roshd Moaalem, No 180, PP 26-28. [in Persian].
Kostis T, Efthymia P. 2009. Responsive classroom management in a multicultural school context. Synergies Sud-Est europeen, 2:169-176.
Nakammura, R M. (2000). Healthy Classroom Management. Wadsworth /Thomson Learning. Canada.
Powell C. (2003). The Delphi technique: myths and realities. J Adv Nurs, 41(4): 376-382.
Rag, E C. (2002). Classroom management, Translation by Fatemeh Karimi, Rasht, Guilan University. [in Persian].
Raoufi, M H. (2000). Classroom Management, Mashhad, Behnashr. [in Persian].
Samadee, P, Rajaa'eepoor, S, Aaghaahosainee, T, Falaavandee, H. 2008. Classroom atmosphere and management by guidance teachers of Oroomiyeh. Quarterly Journal of new thoughts on education. Vol 4, No 1, PP 155-176. [in Persian].
Sarmadi, M R, Seyif, M H. (2009). Classroom Management, tehran, Payame Noor University. [in Persian].
Schmidt R.C. (1997) Managing Delphi surveys using nonparametric statistical techniques; Decision Sciences, Vol.28, No.3
Sieglel, S, Castellan, J N. (1988). Nonparametric statistics for the behavioral sciences, New York: McGraw-Hill.
Wragg، E C.(1993). Class Management. London، Rout tedge.
_||_