مدیریت کلاسهای چند پایه مدارس ابتدایی شهرستان گرمی؛ آسیبها و راهکارها
الموضوعات :
علی جنابی نمین
1
(فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران)
علی خدائی
2
(گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه ازاد اسلامی، گرمی، ایران)
مهدی حسینی
3
(گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران)
الکلمات المفتاحية: آسیب شناسی, دلفی, مدیریت کلاس, شهرستان گرمی, کلاس های چندپایه,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف آسیب شناسی مدیریت کلاسهای چند پایه مدارس ابتدایی شهرستان گرمی، در دو مرحله به روش پیمایشی و دلفی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر را در هر دو مرحله معلمین دارای سابقه تدریس حداقل یک سال در کلاسهای چند پایه تشکیل میدادند در مرحله اول تعداد 201 نفر بر اساس جدول مورگان برای مصاحبه انتخاب گردید، در مرحله دوم نیز تعداد 30 نفر در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند. و روش نمونهگیری در مرحله اول تصادفی طبقهای و در مرحله دوم نمونهگیری غیر تصادفی قضاوتی بود. ابزار گردآوری اطلاعات در مرحله اول مصاحبه عمیق و مرحله دوم پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در مرحله اول از روش هماهنگی بین پاسخ دهندهها و در مرحله دوم از روش دلفی دو دوری استفاده گردید. برای تعیین روایی از روش ضریب نسبی روایی محتوا و تحلیل عاملی تاییدی و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. پایایی پرسشنامه برابر با 0.95 محاسبه گردید. یافتههای تحقیق در مرحله اول تعداد 69 آسیب و 165 راهکار بودند و برازش مدل مورد تایید قرار گرفت و نشان داد که سازهها در سطح رضایت بخش روایی قرار دارند و نهایتاً آسیبها و راهکارهای مدیریت کلاسهای چند پایه شناسایی شدند و در مرحله دوم در نهایت بر اساس روش اتفاق نظر و در دو دور تعداد 10 آسیب و 10 راهکار به عنوان مدل نهایی معرفی شدند.
_||_