ارائه الگوی بهینه برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان در چارچوب الگوی اکر
الموضوعات :
حجت افتخاری
1
(دانش آموخته دکتری برنامه درسی دانشگاه هرمزگان و مدرس دانشگاه فرهنگیان)
سید عبدالوهاب سماوی
2
(دانشیار رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه هرمزگان)
حسین زینلی پور
3
(استادیار رشته علوم تربیتی دانشگاه هرمزگان)
الکلمات المفتاحية: دانشگاه فرهنگیان, الگوی اکر, الگوی بهینه برنامه درسی, مهارتهای آموزشی معلمان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بهینه برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان در چارچوب الگوی اکر برای دوره کارشناسی رشته علومتربیتی بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش کیفی و نمونه هدفمند(موارد مطلوب) تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت که مشارکت کنندگان عبارتاز 14 دانشجومعلم(بر اساس بالاترین معدلها)، 6 سرگروه استان، 4 معلم نمونه استانی(به عنوان معلمان خبره) و 6 استاد دانشگاه فرهنگیان(مجریان برنامه درسی) به عنوان افراد مطلع بود. دادههای به دست آمده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با روش کد گذاری قیاسی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته های پژوهش علاوه بر ویژگی ده عنصر الگوی اکر(منطق، هدف، محتوا، فعالیت یادگیری، معلم، منابع، گروهبندی، مکان، زمان، ارزشیابی)؛ دو عنصر نیاز و سازماندهی محتوا را به عناصر برنامه درسی بهینه مبتنی بر مهارتهای آموزشی اضافه کرده و ویژگی این دو عنصر را نیز ارائه داد. بحث و نتیجه گیری: الگوی ارائه شده پس از اعتباریابی توسط متخصصان و صاحبنظران و اعمال تعدیلها، مورد تایید قرار گرفت.
Qualitative research practice: A guide for social science students and
London: Sage.
_||_