تبیین الگوی استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان یک سیستم مدیریت آموزش در ایران
الموضوعات :
تورج حسنی راد
1
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
حسن رضا زین آبادی
2
(دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
حسین عباسیان
3
(استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
حمیدرضا آراسته
4
(استاد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی, سیستم مدیریت یادگیری, سیستم مدیریت آموزش, نظام آموزش,
ملخص المقالة :
نبود همگرایی و هم‑افزایی در آموزش عالی و ضعف در کارآیی و رویکرد فرهنگی اجتماعی محیط علمی، کاهش سطح کیفی آموزش عالی و نبود رتبه بندی و مأموریت گرا شدن دانشگاهها را میتوان در زمره مهمترین نقاط ضعف نظام آموزش عالی نام برد که با بهرهگیری از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی بسیاری از آنها مرتفع خواهند شد. هدف از این مقاله، طراحی و تبیین الگوی توسعه شبکههای اجتماعی در سیستم آموزش کشور میباشد، به نحوی که ضمن مرور بسترهای نظری و روشهای نوین در توسعه سیستمهای یادگیری، پژوهش و کارآفرینی، راهکارهای دستیابی به راهبردهای اثربخش در این ارتباط نیز مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در نهایت الگوی کارآمد توسعه شبکههای اجتماعی در نظام آموزش عالی ارائه گردیده است. این تحقیق با بهرهگیری از رویکرد توسعهای-کاربردی، روش تحلیل محتوا را دنبال نموده و با بهرهگیری از الگوی دلفی، مدل پیشنهادی توسط خبرگان اعتبارسنجی گردیده است. نتایج تحقیق، حاکی الگویی چهار مرحلهای مشتمل بر بسترسازی بهرهگیری از شبکههای اجتماعی، بسترسازی نظام یادگیری، توسعه سیستم مدیریت یادگیری و استقرار آن میباشد. این در حالی است که اثرات مربوط به قوانین و مقررات، ویژگیهای کاربران و حوزههای زیرساختی به عنوان متغیرهای زمینهای، بر ارتباط میان مراحل تعیین شده اثرگذار خواهند بود.
_||_