اصول و روش های مدیریت خشم در بوستان سعدی: دلالت هایی برای مدیران آموزشی
الموضوعات :
لیلا خواجه پور
1
(دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان( خوراسگان)، اصفهان، ایران)
علی رضا یوسفی
2
(استاد گروه آموزش پزشکی،مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان،ایران)
نرگس کشتی آرای
3
(دانشیار ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان ( خوراسگان)اصفهان ، ایران)
الکلمات المفتاحية: مدیران آموزشی, مدیریت خشم, اخلاق, عاطفه, بوستان سعدی, تحلیل مفهوم,
ملخص المقالة :
خشم با عواقب مخرب همراه است و بدین دلیل مورد توجه روانشناسان، اندیشمندان اخلاق و تعلیم وتربیت است و هر یک از آنان به نحوی راهکارهای مدیریتی آن را مورد مطالعه قراردادهاند. سعدی از بزرگترین ادیبان جهان است که عنایت ویژهای به مسائل اخلاقی، عاطفی و تربیتی داشته است و استخراج نکات نهفته آثار او رسالتی بالقوه است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی، استخراج اصول و روشهای«مدیریت خشم» در بوستان سعدی و کاربرد آن برای مدیران آموزشی است.پژوهش حاضر با روش تحلیل مفهوم انجام گرفت است. حوزه پژوهش در این مطالعه بوستان سعدی است و نمونه با استفاده از روش نمونه گیری نظری انتخاب شد. فهرست کدگذاری مفاهیم بهدستآمده از مدیریتخشم در دیدگاه سعدی نشان داد که 1-مدیریت خشم شامل چهار اصل نیکنگرانه، فروتنانه، جوانمردانه و آسانگیری است 2- روشهای نیکنگرانه شامل: تعقلدرعمل، رعایت آدابسخن، مصلحتاندیشی، عاقبتاندیشی، روشهای فروتنانه شامل: تواضعداشتن و انتقاد پذیربودن، روشهای جوانمردانه شامل: نکوییبابدان، ایثار وگذشت، داشتن انصاف، همدلیکردن، روشهای آسانگیری شامل: تحمل و بردباری، نوعدوستی، بخشش، مدارا، صلحطلبی و نرمخویی است. خشم و مدیریت آن از منظر سعدی ضمن آموزش مفاهیم اخلاقی و عواطف عالیه بشری بهکاربرده شده و مقولههای بهدستآمده این پژوهش می تواند الگوی عمل مدیرانآموزشی و برنامهریزان درسی باشد.
_||_