بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و ویژگیهای شخصیتی، با سرزندگی معلمان
الموضوعات :
رحیم فرزین
1
(دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی)
مجید برزگر
2
(استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران)
الکلمات المفتاحية: معلمان, سرمایه روانشناختی, سرزندگی, ویژگیهای شخصیتی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و ویژگی های شخصیتی با سرزندگی معلمان بوده است. روش پژوهش، همبستگی و نمونه آماری 202 نفر از جامعه معلمان ناحیه دو آموزش و پرورش شهر شیراز به روش خوشهای تصادفی بود. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه سرمایهروان-شناختی لوتانز، پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو و مقیاس سرزندگی رایان و فردریک بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار تحلیل آمار استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان ویژگی های شخصیتی و سرمایه روانشناختی با سرزندگی روابط چندگانه و معنیداری وجود دارد (01/0 ≥p ). رواننژندی از ویژگیهای شخصیت با سرزندگی رابطه منفی و معنیدار دارد در صورتی که سایر ابعاد شخصیت، (برونگرایی، انعطافپذیری، دلپذیربودن و مسئولیتپذیری) با میزان سرزندگی، همبستگی مثبت و معنیدار دارند. همچنین بین ابعاد سرمایهروانشناختی، یعنی خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی، با سرزندگی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که از بین ویژگیهای شخصیت، برونگرایی، انعطافپذیری، و مسئولیتپذیری، سرزندگی را به-طور مثبت و معنادار پیشبینی میکنند در صورتیکه روان نژندی، سرزندگی را بطور منفی و معنادار پیشبینی میکند و دلپذیربودن (به عنوان یکی از ابعاد ویژگی های شخصیتی) قادر به پیشبینی سرزندگی نمیباشد. همچنین خودکارآمدی و امیدواری از ابعاد سرمایه روانشناختی،سرزندگی را بهطور مثبت و معنادار پیشبینی میکنند و تابآوری و خوشبینی در سطح معناداری قادر به پیشبینی سرزندگی نمی-باشند.
_||_