بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه در سازمان های آموزشی
الموضوعات :
اکرم صفری
1
,
بیژن عبدالهی
2
,
عبدالرحیم نوه ابراهیم
3
,
حسن رضا زین آبادی
4
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
2 - دانشیار مدیریت آموزش، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران - ایران
3 - استاد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
4 - دانشیار مدیریت آموزش، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران - ایران
تاريخ الإرسال : 18 الأربعاء , جمادى الأولى, 1438
تاريخ التأكيد : 11 السبت , جمادى الثانية, 1440
تاريخ الإصدار : 14 الخميس , ربيع الأول, 1440
الکلمات المفتاحية:
معلمان,
رشد حرفهای همکارانه,
رشد حرفهای مستمر,
گروههای آموزشی,
ملخص المقالة :
با توجه به اینکه، رشد حرفهای و ارتقاء فرهنگ همکاری از عناصر مهم در اثربخشی سازمانهای آموزشی محسوب میشوند، پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه، بهمنظور ایجاد یک چارچوب مفهومی مناسب با رویکرد کیفی انجام یافت. مشارکت کنندگان با شیوه هدفمند (تعداد17 نفر) و از بین اساتید دانشگاه، کارشناسان گروههای آموزشی، مدیران آموزش و پرورش و معلمان شهر تهران تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا(کدگذاری باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت. نتایج نشان دادند که عوامل مؤثر در رشد حرفهای مبتنی بر همکاری معلمان شامل: عامل مدیریتی با مقوله های «دانش در زمینه کار گروهی»، «اخلاق حرفهای»، «باوربه کار تیمی» و«حمایت و پشتیبانی»، عامل ساختاری با مقوله های «الزامات زمینه ای(تسهیل گر/ حمایتی)» و «الزامات فرآیندی ( تصمیمگیری، کنترل و روابط )»، عامل فرهنگی با مقوله های «ارزش ها و هنجارها»، «اهداف و مأموریت مشترک» و «روحیه جمع گرایی» و عامل معلمان با مقولههای «ویژگیهای رفتاری و شخصیتی»، «داشتن تفکر جمعی و زمینه اجرایی آن» و «مهارتهای ارتباطی» می باشد. یافتههای این پژوهش اهمیت توجه به عوامل موثر در رشد حرفهای همکارانه را در سازمانهای آموزشی مورد تأکید قرار میدهد.
المصادر:
پهلوان صادق،اعظم، عبدالهی، بیژن، نوه ابراهیم،عبدالرحیم،زین آبادی، حسن رضا (1395) طراحیوتبیینالگویجامعۀیادگیرندهحرفهایدرنظامآموزش عالی، فصلنامهپژوهش دریادگیریآموزشگاهیومجازی، 3 (10):36-17.
تورانی، حیدر (1384). مدیریت فرایند مدار در مدرسه. تهران: نشرتزکیه.
دانش پژوه، زهرا و فرزاد، ولی الله(1385). ارزشیابی مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی، نوآوری های آموزشی، 18 (5): 170-135.
راس من، گرچن و مارشال، کاترین (2006)، روش تحقیق کیفی، ترجمه سیدمحمد اعرابی، علی پارساییان(1395)، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
سنگه، پیتر (2006) پنجمین فرمان، ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن، (1394)، تهران: نشر سازمان مدیریت صنعتی.
صفری، اکرم، عبدالهی، بیژن، نوه ابراهیم، عبدالرحیم و زین آبادی، حسن رضا(1396) واکاوی موانع رشد حرفهای همکارانه معلمان در مدارس: پژوهشی آمیخته، مدیریت مدرسه، 5(1):49-23.
صمدی، معصومه.(1392). بررسی نقش دانش حرفه اى خودکارآمدی معلمان بر شیوه های ارتباطی مثبت و منفی آنان با دانش آموزان، مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(17): 125-105.
عبدالهی، بیژن (1388) یادگیری خود راهبری در آموزش و بهسازی منابع انسانی، مدیریت بر آموزش انتظامی، (1):47-29.
عبدالهی، بیژن (1394) بررسی و نقد نظریه نظارت آموزشی به عنوان رشد حرفه ای معلمان، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 15(4): 144–163.
عبدالهی، بیژن، خباره، کبری، شیرزاد، مریم (زیر چاپ) تحلیل اکتشافی نقش مدیران مدارس درتشکیل و تثبیت گروههای رشد حـرفهای مبتنی بر همکاری معلمان.
عبدالهی، بیژن، صفری، اکرم (1395) بررسی موانع اساسی فرا روی رشد حرفهای معلمان، فصلنامه نوآوری های آموزشی، 15(2):134-99.
عبدالهی، بیژن، عزیزی شمامی، مصطفی (1391) بررسی نظام باور افراد عهده دار نقش نظارت و راهنمایی آموزشی مدارس ابتدایی شهر تهران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 6(4): 116-101.
کارخانه، محمد جواد (1393) نقش و جایگاه گروههای آموزشی در ارتقای دانش حرفهای معلمان ریاضی دورة متوسطه، رشد آموزش ریاضی،32 (2): 13-8.
کریمی، فریبا.(1387). مطالعه صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی، رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار، 2(4): 163-152.
نولان، جیمز و هوور، لیندا (2011) نظارت آموزشی و ارزشیابی عملکرد معلم نظریه و عمل، ترجمه بیژن عبدالهی، (1395)، تهران: انتشارات دانشگاه خوارزمی.
Carpentera, J. P., & Lintonb, J. N (2016). Edcamp unconferences: Educators' perspectives on an untraditional professional learning experience, Teaching and Teacher Education. (57): 97-108.
Cormier, R. and Oliver, D.F. (2009), Professional learning communities: characteristics, principals and teachers, paper presented at the Annual Meeting of the Louisiana Education Research Association, Lafayette, LA.
Deaudelin, C., Dussault, M., & Thibodeau, S. (2003) Les cause de l’isolement des enseignantes et des enseignants, McGill Journal of Education, 38(1):49-51.
Díaz-Maggioli,Gabriel (2004) Teacher-centered Professional Development, Alexandria, Virginia USA. Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD)
DuFour, R. (2003). Leading edge: Collaboration lit’ puts student achievement on a starvation die. Journal of Staff Development, 24(3): 1-4.
Evans, L. (2010). Leadership for faculty development: confronting the complexity of professional development. In Annual Meeting of the American Educational Research Association, Denver, Colorado, May 3rd (pp. 1-19).
Feiman-nemser, Sharon. (2001). from preparations to practice: designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers college record, 103(6): 1013- 1055.
Fleming, G. L. (2004). Principals and Teachers: Continuous Learners. Issues... about change, 7(2): 20-30.
Fraser, C., Kennedy, A., Reid, L., & Mckinney, S. (2007). Teachers’ continuing professional development: Contested concepts, understandings and models. Journal of in-service education, 33(2): 153-169.
Ganser, T. (2000). An ambitious vision of professional development for teachers. Nassp Bulletin, 84(618): 6-12.
Greer, J. (2012). Professional learning and collaboration (Unpublished doctoral dissertation). Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg.
Joyce, B., & Showers, B. (1988). Staff development and student achievement. New York: Longman Kyle.
Kelchtermans, G. (2006). Teacher collaboration and collegiality as workplace conditions. A review. Zeitschrift dagogik, 52(2): 220-237.
Killion, J. (2013). Collaborative professional learning in school and beyond: A tool kit for New Jersey educators. National Staff Development Council and New Jersey Department of Education.
Koellner, K., & Jacobs, J. (2015). Distinguishing models of professional development: The case of an adaptive model’s impact on teachers’ knowledge, instruction, and student achievement. Journal of Teacher Education, 66(1): 51-67.
Kyriacou,C and sutcliff,J (1978)Teacher stress:prevalence sources and symptoms,british journal of educational psychology, 29(4):59-167.
Lavié, J. M. (2006). Academic discourses on schoolbased teacher collaboration: Revisiting the arguments.Educational Administration Quarterly, 42(5): 773-805.
Lieberman, A. (1995). Practices that support teacher development: Transforming conceptions of professional learning. Phi Delta Kappan, 76(8):591-596.
Little, J. W. (2002). Locating learning in teachers’ communities of practice: Opening up problems of analysis in records of everyday work. Teaching and teacher education, 18(8), 917-946.
Loughridge, M., & Tarantino, L. R. (2005). Leading effective: Secondary school reform. Thousand Oaks, California: Corwin Press.
Norris, N. D. (2004). Staff Development: Creating A Community of Learners 8 (2). IEJLL: International Electronic Journal for Leadership in Learning, 8.
Opfer, V.D. and Pedder, D. (2011) The Lost Promise of Teacher Professional Development in England. European Journal of Teacher Education, 34(1): 3–24.
Palloff, R. M., & Pratt, K. (2005). Collaborating online: Learning together in community. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Piercey, D. (2010). Why don’t teachers collaborate? A leadership conundrum. Phi Delta Kappan, 92 (1): 54-56.
Prytula, M., & Weiman, K. (2012). Collaborative Professional Development: An Examination of Changes in Teacher Identity through the Professional Learning Community Model. Journal of Case Studies in Education, 3.
Schechter, C.H. & Atarchi, L. (2013). The meaning and measure of organizational learning mechanisms in secondary schools. Educational Administration Quarterly, 49(5): 1-33
Skakon Skerlavaj, M; Stemberger, M; Skrijar, R & Dimovski, V (2007). Organizational learning culture—the missing link between business process change and organizational performance. International journal of production economics, 106(2): 346-367.
Turbill, J. (2002). The role of a facilitator in a professional learning system: The Frameworks project. Teacher learning for educational change, Buckingham: Open University Press. 94-114.
Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of the literature. Paris: International Institute for Educational Planning.
Wallace Jr, R. C. (1996). From Vision to Practice: The Art of Educational Leadership. Corwin Press, Inc., 2455 Teller Road, Thousand Oaks, CA 91320.
_||_