بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه در سازمان های آموزشی
الموضوعات :
اکرم صفری
1
(دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی)
بیژن عبدالهی
2
(دانشیار مدیریت آموزش، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران - ایران)
عبدالرحیم نوه ابراهیم
3
(استاد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران)
حسن رضا زین آبادی
4
(دانشیار مدیریت آموزش، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران - ایران)
الکلمات المفتاحية: معلمان, رشد حرفهای همکارانه, رشد حرفهای مستمر, گروههای آموزشی,
ملخص المقالة :
با توجه به اینکه، رشد حرفهای و ارتقاء فرهنگ همکاری از عناصر مهم در اثربخشی سازمانهای آموزشی محسوب میشوند، پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه، بهمنظور ایجاد یک چارچوب مفهومی مناسب با رویکرد کیفی انجام یافت. مشارکت کنندگان با شیوه هدفمند (تعداد17 نفر) و از بین اساتید دانشگاه، کارشناسان گروههای آموزشی، مدیران آموزش و پرورش و معلمان شهر تهران تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا(کدگذاری باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت. نتایج نشان دادند که عوامل مؤثر در رشد حرفهای مبتنی بر همکاری معلمان شامل: عامل مدیریتی با مقوله های «دانش در زمینه کار گروهی»، «اخلاق حرفهای»، «باوربه کار تیمی» و«حمایت و پشتیبانی»، عامل ساختاری با مقوله های «الزامات زمینه ای(تسهیل گر/ حمایتی)» و «الزامات فرآیندی ( تصمیمگیری، کنترل و روابط )»، عامل فرهنگی با مقوله های «ارزش ها و هنجارها»، «اهداف و مأموریت مشترک» و «روحیه جمع گرایی» و عامل معلمان با مقولههای «ویژگیهای رفتاری و شخصیتی»، «داشتن تفکر جمعی و زمینه اجرایی آن» و «مهارتهای ارتباطی» می باشد. یافتههای این پژوهش اهمیت توجه به عوامل موثر در رشد حرفهای همکارانه را در سازمانهای آموزشی مورد تأکید قرار میدهد.
_||_