طراحی الگوی تکامل هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی با استفاده از نظریه داده بنیاد
الموضوعات :
حسین انصاری
1
(دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران)
سید احسان امیرحسینی
2
(دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران)
حمید قاسمی
3
(دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران)
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, دبیران تربیت بدنی, هویت حرفهای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: ایجاد هویتی قوی، خود خواسته، مثبت و منسجم میتواند به موفقیت شغلی، سازگاری اجتماعی و سلامت روانی منجر شود. از طرفی، درس تربیت بدنی یکی از دروس مهم در مقاطع مختلف تحصیلی است و تکامل هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی به توفیق فعالیتهای آموزشی این درس کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین هدف این پژوهش، طراحی الگوی تکامل هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی با استفاده از نظریه داده بنیاد بود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و دادهها به صورت کیفی با روش داده بنیاد، براساس نمونه گیری هدفمند از نوع نظری و انجام 19 مصاحبه عمیق گردآوری شد و بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) به صورت همزمان کد گذاری باز، محوری و گزینشی انجام و عوامل و شاخصها دسته بندی شد و در نهایت مدل پارادایمی تحقیق ترسیم گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل تکامل هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی، دارای 26 مقوله اصلی و 77 مقوله فرعی در قالب شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل علی، راهبردها و پیامدها است. همچنین بر اساس یافتهها راهبردهای توسعه بهرهوری فنی و تخصصی دبیران تربیت بدنی، تقویت فرایندها و اقدامات انگیزشی، استقرار نظام مدیریت استعداد دبیران تربیت بدنی، بهینهسازی ساختار فیزیکی، توسعه تعاملات و ارتباطات با سازمانهای ورزشی، تحقیق و توسعه در ورزش پایه، حاکمیت مدیریت دانش در تربیت بدنی آموزش و پرورش حاصل گردید.
بحث و نتیجهگیری: در صورت بهره برداری مناسب از شرایط زمینهای و دستیابی به عوامل علی و راهبردها، شکلگیری هویت حرفهای دبیران تربیت بدنی و در نهایت، کیفیت بخشی تدریس درس تربیت بدنی توسعه خواهد یافت.
_||_