مقایسه ی میزان انطباق دانشگاههای آزاد اسلامی و دولتی استان فارس با ویژگیهای دانشگاههای هزاره سوم از دیدگاه متخصصان و صاحبنظران
الموضوعات :سید احمد هاشمی 1 , ابوالفضل عباسی 2 , زینب هاشمی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
2 - دانشجوی مقطع دکترا و پژوهشگر حوزه مدیریت آموزشی
3 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: دانشگاه, محیطی, هزاره سوم, رسالت, ستاد, دانشگاهی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این طرح، مقایسهی میزان انطباق دانشگاههای آزاد اسلامی و دولتی استان فارس با ویژگیهای دانشگاههای هزاره سوم از دیدگاه متخصصان و صاحبنظران بود. روش تحقیق مورد استفاده در این طرح، توصیفی– پیمایشی بود. جامعه آماری، شامل کلیه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه های آزاد اسلامی (تعداد 44 نفر) و دولتی استان فارس (تعداد 53 نفر) در رشتههای مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی در سال تحصیلی 1395-1394 بود. در این پژوهش با توجه به محدود بودن جامعهی آماری با استفاده از روش سرشماری کلیهی اعضای جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها، از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد روایی پرسشنامه علاوه بر اینکه مورد تأیید متخصصان قرار گرفت؛ با استفاده از تحلیل گویه نیز محاسبه گردید که تمامی و ابعاد و مؤلفهها در بازهی 68/0 تا 76/0محاسبه گردید که نشان از روایی بالای ابزار داشت. همچنین پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 88/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از هر دو روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چندراهه) استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد؛ وضعیت دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی استان فارس در تمامی ابعاد و شاخصها بالاتر از حد متوسط میباشد. همچنین نتایج نشان داد؛ میانگین نمره حوزه های رسالت، ستادی و دانشگاهی در دانشگاه دولتی به صورت معنیداری از میانگین این عاملها در دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر است؛ با این حال، میانگین عامل حوزه محیطی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت معنیداری از دانشگاه دولتی بیشتر است. بنابراین، تفاوت معناداری بین میزان انطباق دانشگاههای آزاد اسلامی و دولتی استان فارس با ویژگیهای دانشگاههای هزاره سوم از دیدگاه متخصصان و صاحبنظران دانشگاهها وجود دارد.
- Arasteh, h. Sobhaninejad, M & A Conference, the. (2008). The University of Tehran, in the era of globalization from the perspective of students. Journal of Research and Planning in Higher Education, Volume 15; p. 23-28.
- Agaoglu, E. (2006). The Reflection of the learning organization concept to school of education, Turkish online journal of distance education Vol. 7, No. 1, Article. 12.
- Alves, A& Vieira, A. (2006). Quality in higher education Institution, Portugal: Estefanilha.
- Ahmadi, M. (2008). Internal Quality Assessment of Environmental Engineering Department of Tehran University. Thesis master's degree in Educational Research, Tehran University teacher training. Volume 46: p. 1-54.
- Iran Zadeh, S. (2001). Adaptive management in the context of the new paradigm. Tabriz Tabriz State Management Training Center, First Edition
- Bazargan, A and colleagues. (2000). Appropriate internal training approach for continuous quality improvement in medical universities. Journal of Psychology and Educational Sciences, Tehran University: the new era, the fifth year.
- Boubsil, Ouanessa and Carabajal, Kayleigh (2011) Implications of Globalization for Distance Education in the United States, Journal of Distance Education, 25:5–20.
- D' Andrea .C & Gosling .D.(2012). Improving teaching & learning higher education, England: Licensing Agency. Vol. 8, No. 3, Article. 7.
- Effron .M, Gandossy .R & Goldsmith .M.(2011). Human Resources in the 21 st Century.
- Fred .David, R. (2010). Strategic management (12th Ed.). New York: Macmillan Publishing Company.
- Franke nancy (2013), measuring public service assessment and accountability to ourselves and other , journal of planning education and research , 499-506.
- Farzianpour, p. (2000). Assessment Services Hospital, the teaching hospital of the University of Medical Sciences in Tehran on accreditation model. PhD thesis.
- Girtz.B.(2012). The quality concept in higher educational, "http://www.uou.uadom.uu.se/kvalad/bidrkonf.html.
- Giakatis.G.et al.(2001).Hidden quality costs & the distinction between quality cost & quality loss, Vol.12.
- Global Universities Network for Innovations (GUNI).(2009). Higher education at a time of transition (new dynamics for social responsibility). New York: Palgrave Macmillan.
- Hashemi, s. A &Abolfazl.A. (2014). Investigating the Relationship Between knowledge Management and Organizational Culture Shiraz Journal of System Management Special Issue, 55-62.
- Hashemi, S. et. (2013). Higher education (concepts and approaches), Azad University.
- Hoy, K.W., Miscall, G. C. (2012). Educational Administration Theory, Research, and Practice. International Edition.
- Krefting, D. V. (2005). Knowledge seeking practices of healthcare leaders in a learning organization, M. A. Thesis, royal road university, Canada, available at: digital library/ Request.
- König, A. (2015). Changing requisites to universities in the 21st century: organizing for transformative sustainability science for systemic change. Current Opinion in Environmental Sustainability, 16, 105-111. doi:https://doi.org/10.1016/j.cosust.2015.08.011
- Kapetaniou, C., & Lee, S. H.(2016). A framework for assessing the performance of universities: The case of Cyprus. Technological Forecasting and Social Change. doi:https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.03.015
- Keyzur, or. (2000). Internal evaluation of nursing design model for University of Welfare and Rehabilitation Sciences in Tehran. Master's thesis, Faculty of Education and Psychology, Tehran University.
- Lim.D.(2001).Quality Assurance in higher education: A study of developing countries, England: Ashgate.
- Lopez, Veronica and Kambutu, John (2012) Multicultural Education within the Era of Internalization and Globalization, Multicultural Perspectives, 13(1), 3–4.
- Mets, T.& Torkoff, M. (2007), Patterns of learning organization in Estonian companies, Trames, 2: 139-154.
- Mohammadi, R.. (2008). Internal evaluation of the quality of Amirkabir University of Technology Department of Mathematics. Master's thesis, Tehran University, Faculty of Psychology and Educational Sciences.
- Pazargadi, d. (2000). A model for accreditation of universities and higher education institutions in the public sector and NGOs. PhD thesis, University: Science and Research Branch.
- Shahtalebi, b. (2007). Examination of values-based leadership in order to provide an appropriate framework Islamic Azad University doctoral dissertation.
- Vlasceanu, L., Grunberg, L., & Parlea. D. (2013), Quality assurance and accreditation: A glossary of basic terms and and definitions. Bucharest, UNESCO.
- Willis, David and others. (2011). FRONTIERS OF EDUCATION: JAP ‘‘GLOBAL MODEL’’OR ‘‘NATION AT RISK’’? International Review of Education, 54:493–515.
- Wangenge-Ouma, Gerald (2008) Globalisation and higher education funding policy shifts in Kenya, Journal of Higher Education Policy and Management, Vol. 30, No. 3, August 2008, 215–229.
- Ylmaz .V & Filiz . Z & Yapark .B. (2007). The profitability of customer-targeted quality improvement efforts: an empirical examination, the TQM magazine, vol.16.no.1.
_||_