تحلیل روشهای تدریس هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران
الموضوعات :سیده زهرا شاه نعمتی 1 , زهره سعادتمند 2 , نرگس کشتی آرای 3
1 - دکتری برنامه ریزی درسی، واحد اصفهان( خوراسگان) دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: دوره ابتدایی, طراحی الگو, روشهای تدریس هنر,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر به منظور ارائه الگوی مطلوب در دوره ابتدایی ایران انجام گرفت. پژوهش در دو سطح انجام پذیرفت که در هر دو سطح از روش پژوهش کیفی استفاده شد. در سطح اول به منظور بررسی روشهای تدریس برنامه درسی هنر و دستهبندی آنها از روش پژوهش تلفیقی ( سنتز پژوهی ) استفاده شد. حوزه پژوهش در این سطح کلیه منابع در دسترس پایگاههای اطلاعرسانی و ابزار جمعآوری اطلاعات فیشبرداری از کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس بود. در سطح دوم پژوهش به منظور بررسی تجارب زیسته آموزگاران دوره ابتدایی از روش پدیدار شناسی استفاده شد. در این سطح، حوزه پژوهش آموزگاران زن دوره ابتدایی شهر شیراز و مرودشت و انتخاب شرکت کنندگان به روش نمونهگیری هدفمند ملاک محور و تعداد شرکتکنندگان در مصاحبه 12 نفر بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در این سطح مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در هر دو سطح از طریق کد گذاری موضوعی صورت پذیرفت. این الگو بر پایه روشهای تدریس درس هنر، در برگیرنده دو دسته روشهای تدریس گروهی و روشهای تدریس انفرادی و همچنین فرصتها و دستاوردهای مثبت است.
- Deasy,R.(Ed).(2002).Critical links: Learning in the arts and student academic and social development. Washington, DC:Arts Education partnership.
- Eisner,Elliot(2002):The lessons The Arts theach, Available at Learning and Arts: Crossing Boundariens/ Proceedings From and Inritafinal meetng for Education Arts and touth funders Held January,Losangeles.
- Eisner,Elliot(1998)Educational imagination, no the Design and Evalation of school programs: macmilan college publishing N.Y.
- -Huwitz,Al and Day,michale(1991).children and Their Arts, Harcourt Brance Jovanovich the UNESCO Regional meeting on Arts Education in the European Countries Canada and the United states of America,Finland.
- Maleki, H. (2007). Basics lesson planning. Tehran: Organization of School of Social Sciences of Study and Compilation.
- Mirzabeygi, Ali. (2011). The role of art in education and mental health. Tehran, school
- Mehrmohammadi, Mahmoudi (2011). What, why and how art education. Tehran, school
- Amini, Mohammad (2005). Art education in the field of education, Tehran, Byzh.
- Rzayy, Manizheh (2004). Review aesthetics Harry Brody and its application in education with an emphasis on teaching -Learn (doctoral dissertation) Tarbiat Modarres University
- Tahery,Hassan (2005) report evaluating the pilot implementation elementary art curriculum first grade second stage, Tehran: Office writing textbooks Ministry of Education.
- Lnkstr, John (1999) art school. Translation Abbas Zadeh, M, d. Tehran, school.
- Mlky,Hassan (2000). Curriculum guidelines .thran: Message ideas.
- Mhr Mohammadi, Mahmoud (2003). Basic art education "What, why and how" of Tehran. School Publishing.
- Mhr Mohammadi, Mahmoud (2004) what, why, how art education. Tehran: school.
- Myrza BegayHassan (1991). The role of art in education and children's mental appetite Bhd. Tehran: school.
- Myrzabygy,Ali (2003) The role of art in education and mental health. Tehran. School publishing the fourth edition.
- NaghibZadeh, Myrbdalhsyn (1995). Take the Philosophy of Education / Tehran: Tahoori
- Curtis.T.E.Speiker.C.A.(1977).Aesthetic in american education: A position statement. Education all leadership.VOL35.
- Moon.S.O.(2002). Critical discouse of postmodern aesthetics in contemporarty furniture.http: www.naeareston.org
- Mirzabeygi, Ali. (2003) The role of art in education and mental health. Tehran. School publishing the fourth edition.
- Rezaei, M. (2009). Baseline assessment and evaluation of students' artistic education based on the principal component of education; Tehran: Ministry of Education, Institute for education research.
_||_