اثربخشی نرمافزارهای درسی دانشآموزان در میزان یادگیری دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی
الموضوعات :صدیقه مسعودی 1 , حمید شفیع زاده 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
الکلمات المفتاحية: اثربخشی, یادگیری, نرمافزار درسی,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی نرمافزارهای درسی دانشآموزان در میزان یادگیری انجام شد. روش تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی شهر پاکدشت میباشد که تعداد 100 دانشآموز مقطع ششم ابتدایی در 5 مدرسه ابتدایی و نمونه پژوهش با توجه به جدول مورگان تعداد 80 نفر (40 نفر در گروه آزمایش و 40 نفر در گروه گواه) که از این تعداد 35 نفر پسر و 45 دختر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده نرمافزار آموزشی درسی و آزمون کتبی دروس مربوطه بود. برای بررسی فرضیه پژوهشی و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل، دادهها به روش آزمون تحلیل کوواریانس (ancova) شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که نرمافزارهای درسی در یادگیری دروس ریاضی، فارسی و قرآن موثر است.
- Islami.Ali , 2002 , multimedia , Softwars , construct and references.
- Tehran: Iran Institutes.
- Hajforoush ,Ibrahim and Uorangi , Mehdi (2009). Survay on vesult of applying Lnforation and communication technological research in the high schools of Tehran. Researching Scientific Lnnovations quarterly. Number 10.
- Sheik Zadeh , Nahide (2006) Software of the elementary mathematics accor ding to constructive procedure and examing its affective rate. Learning Linnouative quarterly. Number 1 , fourth year.
- Abbasi , AbdAllah (2004) , Survey on affects of Learning tapes in mathemathics on elementary Students achievement. Master thesis.
- Fahimi , Mehdi (2001) , the role of information technology in education. Rahyaft 218 , 223-25 , 6.
- Keinejad , Hosseni (2007) principles of making multimedia softwares. Tehran: Dibagaran artand cultural Complex , Tehran.
- Shiri , Fatemeh (2003). Developing Learning aid Software for Physics of third year highschool and examine its affects on affective and Cognitive Spects of Students.
- Un published , master thesis , Tarbiat moallem university of Thran.
- Becker, h., (1998). How computers are used in United states school. Journal of educationcomputing research, v.4, P. 241.
- Clark (2008). The effectiveness of technology in schools. Journal of Career and Technical Education No, P.25.
- Dwyer. p., (1998). Teaching and Learning with Technology. http://www.itsn.ac.uk.
- John, T., (2005). In Resting in prescool. Evidence continiue to indicate the powerfull effects of high quality preschool programs on children later academic success. Journal of Leadership.
- Hadda.w., and jurichts. (2000). ICT for education, potentil and potency. available at: http:www.techkwnologia.org.
- Means and Olson. (1996). Computers and the thought producing self of the young child. British Journal of Educational Technology, p.31
- Post holm. (2006). Integrating technology in to the classroom. Information Technology in erucation.
- Schofield.W., (1995). Evaluating what really mattersim. Computer based education
_||_