طراحی و تبیین الگوی مدیریت ارزش ها در آموزش و پرورش
الموضوعات :
مریم ارمندیی
1
(دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی ، واحدکرج، دانشگاه ازاد اسلامی،کرج ایران)
رمضان جهانیان
2
(دانشیار گروه علوم تربیتی،واحدکرج، دانشگاه ازاد اسلامی،کرج،ایران)
مهتاب سلیمی
3
(استادیار گروه علوم تربیتی،واحدکرج، دانشگاه ازاد اسلامی،کرج،ایران)
الکلمات المفتاحية: ارزش, آموزشوپرورش, ارزشهای سازمانی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مؤلفههای ارزش سازمانی در آموزشوپرورش استان البرز بود.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر، بر مبنای هدف، در ذیل پژوهشهای کاربردی؛ بر مبنای ماهیت پژوهش، توصیفی- همبستگی است که به روش ترکیبی و طرح مثلث سازی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران ستادی اداره کل آموزشوپرورش استان البرز و بخش کمی شامل کلیه مدیران و معلمان شاغل در آموزشوپرورش استان البرز بود که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری ترکیبی (هدفمند و گلوله برفی) 12 نفر بهعنوان نمونه آماری و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 362 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی ابزارهای اندازهگیری در بخش کیفی با استفاده از روش توافق کدگذاران و در بخش کمی، از طریق روایی همگرا و روایی واگرا مورد تأیید واقع شد. همچنین؛ پایایی ابزارهای اندازهگیری بر اساس سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ(82/.) و پایایی ترکیبی با استفاده از نرمافزار PLS موردبررسی قرار گرفت. برای آزمون سؤالهای پژوهش، از روش مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شد.
یافته ها: نتایج بخش کیفی پژوهش، بیانگر 180مضمون پایه، 3 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر بود. همچنین؛ نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که مؤلفههای اجتماعی و اقتصادی نقش مؤثرتری در تبیین ارزشهای سازمانی مدیران و معلمان آموزشوپرورش البرز دارند
بحث و نتیجه گیری: این موضوع بیانگر این است که مؤلفههای زمینه ای نسبت به مؤلفههای فرایند ارجحیت دارد و ارزشهای سازمانی مدیران و معلمان آموزشوپرورش البرز تحت تأثیر قرار می دهد.
_||_