اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک با رویکرد AHP/CFA در دانشکده آموزش های الکترونیکی دانشگاه شیراز
الموضوعات :
منیژه رجبی
1
,
حسن سلطانی
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، واحد زرقان، دانشگاه آزاد اسلامی، زرقان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
تاريخ الإرسال : 17 الأحد , ربيع الأول, 1440
تاريخ التأكيد : 22 الإثنين , صفر, 1441
تاريخ الإصدار : 22 الجمعة , ذو الحجة, 1440
الکلمات المفتاحية:
فرایند تحلیل سلسله مراتبی,
تحلیل عاملی تاییدی,
عوامل کلیدی موفقیت,
یادگیری الکترونیک,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف ارائه مدل و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک انجام شده است. جامعهی آماری این تحقیق را دانشجویان دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز تشکیل میدادند که تعداد آنها برابر با 715 نفر میباشد؛ مطابق با جدول مورگان حجم نمونه برابر با 250 تعیین گردید؛ که به شیوه نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک توزیع دوجملهای، از بین 21 عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک که از پیشینه تحقیق برگرفته شده بود، 4 شاخص حذف و 17 شاخص انتخاب شدند. این 17 عامل بر اساس تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در 5 دسته کلی " کیفیت سیستم، شایستگی اساتید و دستیاران آموزشی، اثربخشی محتوا، تعامل اساتید و دانشجویان، و شایستگی دانشجویان"قرار گرفتند. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم (نرمافزار لیزرل)، برازش مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفت. نتایج اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک که بر اساس تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی به دست آمد، نشان داد که کیفیت برنامه سیستم یادگیری الکترونیک، کیفیت محتوای ارائه شده، کاربر پسند بودن سیستم یادگیری الکترونیک و سواد اطلاعاتی استاد، مهمترین عوامل موفقیت یادگیری الکترونیک بودند.
المصادر:
Alaneme, G., Olayiwola.P., & Reju. C. (2010). Combining Traditional Learning and the E-Learning Methods in Higher Distance Education: Assessing Learners Preference. Puerto Rico: 4th International Conference on Distance Learning and Education (ICDLE).
Dillon, C., & Gunawardena, C. (2008). A framework for the evaluation of telecommunications-based distance education. Paper presented at the Paper presented at the 17th Congress of the International Council for Distance Education Open University, Milton Keynes.
Findlow, S (2012). Higher education chang and professional-academic identity in newly ‘academic’ disciplines: the case of nurse education. High Education, 63, 117–133.
FitzPatrick, Th. (2012). Key Success Factors of eLearning in Education: A Professional Development Model to Evaluate and Support eLearning. US-China Education Review, 9, 789-795
Halkett, R. (2002). E-learning and how to survive it. Industrial and commercial training 34 (2), 80-82.
Herman, R.D., & Renz DO. (2015). Advancing nonprofit organizational effectiveness research and theory: nine theses. Nonprofit Management and Leadership, 18(4), 399-415.
Kanwal, F., & Rehman, M. (2017). Factors Affecting E-Learning Adoption in Developing Countries: Empirical Evidence from Pakistan’s Higher Education Sector. IEEE Access, 5, 10968-10978.
Khan, B. H. (2000). A framework for e-learning. Distance Education Report, 4(24), 3-8.
Lee, M.-C. (2010). Explaining and predicting users’ continuance intention toward e-learning: an extension of the expectation-confirmation model. Computers & Education, 54(2), 506–516.
Maier, B., paechter, M., & Macher, D. (2018). Students Expectations of, and Experiences in E-Learning: Their Relation to Learning a Achievements and Course Satisfaction. Computers & Education, 54, 222-229.
Michaels, E., Handfield-Jones, H. & Axelrod, B. (2016). The Warfor Talent. Boston: Harvard Business School Press.
Nneka Eke, H. (2011). Modeling LIS students intention to adopt e-learning: A case from University of Nigeria Nsukka.: Library Philosophy and Practice.
Ozkan, S., & and Koseler, R. (2009). Multi-dimensionalstudents’ evaluation of e-learning systems in thehigher education context: An empiricalinvestigation, Computers & Education, vol. 53 ,pp. 1285—1296.
Schuler, S., & Jackson, S. (2009). Managing Human Resources. Cengage Learning.
Selim, H.M. (2007). Critical success factors for e-learning acceptance: ConWrmatory factor models. Computers & Education, 49, 396–413
Soong, M. H. B., Chan, H. C., Chua, B. C., & Loh, K. F. (2016). Critical success factors for online course resources. Computers & Education, 36(2), 101-120.
Webster, J., & Hackley, P. (2017). Teaching effectiveness in technology-mediated distance learning. Academy of Management Journal, 40(6), 1282-1309.
Zameer, A. (2010). Virtual education system current myth & future reality in Pakistan. Informing Science and Information Technology, 7(1), 1- 8.
_||_