طراحی مدلی برای ارتقای برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان بر اساس سبک زندگی ایرانی اسلامی
الموضوعات :
طیبه سادات شاه امیری
1
,
حسنعلی بختیار نصرآبادی
2
,
جهانبخش رحمانی
3
,
زهره سعادتمند
4
1 - دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان،اصفهان ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
تاريخ الإرسال : 14 الخميس , صفر, 1442
تاريخ التأكيد : 12 الأربعاء , محرم, 1444
تاريخ الإصدار : 23 الأربعاء , ذو القعدة, 1443
الکلمات المفتاحية:
سبک زندگی,
مدل,
ارتقاء,
اولیا و مربیان,
ایرانی اسلامی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدلی برای ارتقای برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان براساس سبک زندگی ایرانی اسلامی است.
روش شناسی پژوهش: پژوهش از نوع کیفی با روش تحلیل مضمون است. برای طراحی مدل از روش داده بنیاد بر اساس رویکرد استراوس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری پژوهش خبرگان و شامل همه ی اعضای هیأت علمی رشته فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود. از مصاحبه عمیق به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد که برای دستیابی به هدف پژوهش خبرگان به صورت هدفمند انتخاب گردیدند و نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت لذا تعداد 14 نفر در مصاحبه شرکت نمودند. از مصاحبههای صورت گرفته متون متناسب با موضوع پژوهش استخراج شدند و به صورت کدگذاری باز مورد کدگذاری قرار گرفتند سپس مفاهیم به صورت محوری کدگذاری گردید در ادامه با کدگذاری گزینشی الگوی برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان طراحی شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که سبک زندگی اسلامی ایرانی شامل ابعاد اخلاقی- اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و خانوادگی میباشد. همچنین بررسی مدل نشان داد که «مدیریت مشارکتی برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان، کنترل و نظارت و ارزیابی برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان» به عنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علی و از طریق راهبردها محقق میشود و منجر به تحقق پیامدهای "مشارکت اولیای دانشآموزان، ارتقای فعالیتهای آموزش و پرورش و گسترش ارتباط دو کانون خانه و مدرسه" میگردد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج بیانگر اتخاذ سیاست های انجمن اولیا و مربیان و استقرار نظام توانمندساز راهبردها و تعاملات رفتارها و فعالیتهای هدفداری هستند که در پاسخ به مقوله محوری و تحت تاثیر شرایط مداخلهگر، اتخاذ میشوند. این راهبردها عبارتند از: اتخاذ سیاست های انجمن اولیا و مربیان، برقراری عدالت در آموزش و استقرار نظام توانمندسازی.
المصادر:
Quran
Ajay, D. (2019). The Impact of Healthy Lifestyle Intervention Program on Healthy Lifestyle Awareness Dietary Habits Physical Activity Level and Fitness Test Scores of School Children.
Ahmadzadeh, S. (2021). How to Represent the Lifestyle Components of an Iranian-Islamic Family in a Combined Homecoming Program According to Mizansen, Radio and Television University of the Islamic Republic of Iran, Faculty of Religion and Media. [in Persian].
Bhopti, A, Brown, T, & Lentin, P. (2020). Opportunities for participation, inclusion and recreation in school-aged children with disability influences parent occupations and family quality of life: A mixed-methods study. British Journal of Occupational Therapy, 83(4), 204-214.
Dashti, M. (2017). Translation of Nahj al-Balaghah, Qom: Kowsar. [in Persian].
Goodyear, V. A, Kerner, C, Quennerstedt, M. (2019). Young people’s uses of wearable healthy lifestyle technologies; surveillance, self-surveillance and resistance. Sport, education and society, 24(3), 212-225.
Güllü, E, & Güllü, A. (2019). The Relationship between Daily Lifestyle and Anthropometric Parameters in Secondary School Student. Asian Journal of Education and Training, 5(1), 134-139.
Israfili, H. (2020). Designing and testing a causal model of the relationship between Islamic lifestyle, wisdom and moral intelligence with a tendency to risky behavior with the mediating role of psychological well-being, Mohaghegh Ardabili University, Faculty of Educational Sciences and Psychology. [in Persian].
Kaviani, M. (2012). "The relationship between Islamic lifestyle and happiness and life satisfaction of students in Isfahan". Journal of Psychology and Religion. forth year. Number four. Pp. 61-74. [in Persian].
Karami, M. (2019), Content Analysis of Textbooks of Sky Messages, Thinking and Lifestyle and Social Studies of the First Secondary School Based on the Key Elements and Basic Principles of the Iranian Islamic Model of Progress, Payame Noor University of Fars Province [in Persian].
Kayhani, M. (2014). A comparative analytical study of the Association of Parents and Educators of Iran, Japan and Malaysia in order to provide a solution to improve the quality of the association in Iran, Allameh Tabatabai University, Faculty of Educational Sciences and Psychology. [in Persian].
Madadlo, G, Saadatmand, Z, Yar Mohammadian, M. H. (2019). Recognizing the components of parental participation in the implementation of elementary school curricula, Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Year 10, 4: 251-234. [in Persian].
Mahboodi, S. 2018. Identifying the strengths and weaknesses of the Parents and Teachers Association in terms of its performance in primary schools (from the perspective of members-parents-principals and experts), Shiraz University, Faculty of Educational Sciences and Psychology. [in Persian].
Majlisi, M. B. (1986) Baharalanwar. Volumes 1,2, Tehran: Islamic Publications. [in Persian].
Sharafi, M, Sharafi, Z. (2014). Analysis and comparison of religious education needs of high school students in cognitive, emotional and functional dimensions, Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Fourth Year, 4: 140-119. [in Persian].
Silinskas, G, & Kikas, E. (2019). Parental involvement in math homework: Links to children’s performance and motivation. Scandinavian Journal of Educational Research, 63(1): 17-37.
Vigo-Arrazola, B, & Dieste-Gracia, B. (2019). Building virtual interaction spaces between family and school. Ethnography and Education, 14(2), 206-222.
Whatnall, M. C, Patterson, A. J, Brookman, S, Convery, P, Swan, C, Pease, S, & Hutchesson, M. J. (2019). Lifestyle behaviors and related health risk factors in a sample of australian university students. Journal of American College Health, 1-8.
Yarian, S. & Fateme, N. (2019). Explaining Students' Islamic Lifestyle and Mental Health based. Medical Education, 3(3), 21-27.
_||_