ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی میزان فعالیت زنان پدیدآورنده (زنان نویسنده، تصویرگر و مترجم) در حوزهی قالبهای ادبی کتابهای کودک و نوجوان ایران در قرن حاضر است و بر اساس بررسی کتابهای کودک و نوجوان که در طول نه سال (از دی 1378 تا دی 1386) در ایران به زبان فارسی چاپ شده اند، تحقق یافته است. روش بکاررفته دراین پژوهش تحلیل محتواست. بررسیهای انجام شده در این پژوهش نشان میدهند که از مجموع 633 عنوان کتاب تالیفی، 264 کتاب (7/41 درصد) به وسیلهی زنان به نگارش درآمده است. از مجموع 329 کتاب ترجمه شده نیز 177 کتاب (7/53 درصد) به وسیلهی زنان ترجمه شده بود. افزون بر این، 197 کتاب (6/31 درصد) را هم زنان تصویرگری کردهاند. نتایج پژوهش نشان می دهد که از سه فرضیهی مورد نظر فقط فرضیهی نخست که نشان میدهد بین جنسیت نویسندگان و انتخاب قالبهای ادبی کتابهای کودک و نوجوان تالیفی رابطهی معنادار وجود دارد، تایید شده است.
المصادر:
1- Anvari, Arezoo (2004). The forerunners women’s illustrator in children’s and
young adult’s literature. Monthly Books of Children’s and Young adult’s
literature. vol. 8, No. 88, P: 99-96, (in Persian).
2- Carberry, David; Peterson, Judy; and Childs, Mary (2008, June 18).
Adventures with Literature's Genre, Retrieved June 18, 2008 from http://
WW.bloomington.k12.mn.us/indschool. -Cheet Sazi, Elahea (2008). Reviewing
social containing in children’s literature at the first decade of 1990. Monthly
Boos of Children’s and Young adult’s Literature, vol.12, No. 136, p: 38-44 (in
Persian).
3- -Daad, Sima (1992). Dictionary of literary terms: meaning literary terms of
Persian and European in comparative and explanatory method. Tehran:
Morvarid (in Persian).
4- Ghezel Ayagh, Soraya (2004). Children’s and young adult’s literature and
reading promotions. Tehran: Samt (in Persian).
5- Glister, Bill; Huston, Barbara; and Leah Fowler (2007, May 10). Our
Favorite Children's and young Adult Authors (Arranged by Genre), Retrieved
May 10, fromhttp://WWW.uleth.ca/edu/currlab/handouts/genres, Html.
6- Hejazi, Banafsheh (1993). Children’s and Young adult’s Literature:
characteristics and dimentions. Tehran: Roshangaran va Motaleate Zanan (in
Persian).
7- Kian Poore Atabaki, Mehrnoosh (2004). “Pioneer women in illustrating
children’s books in Iran”. Master of Science theses in Illustrating, Islamic Azad
University, Center branch (in Persian).
8- Lukens, Rebecca J. (2003). A critical handbook of children's literature, USA:
Oxford.
9- Mohler, Gerry (2007, July 5). Recommended literature: K – 12 Literary
Genres, Retrieved July 5 from http:// WWW. Cde.ca.gov/ci/rl/litlgenres.asp.
10- Nazemi, Yahya (2006). Children’s literature: storytelling and creative play.
Tehran: Chapar (in Persian).
11- Neamatollahi, Faramarz (20040. Children’s literature: Knowing,
evaluating, appraising. Tehran: publication of printing Iranian curriculum
books (in Persian).
12- Pooladi, Kamal (2005). Origins of children’s literature. Tehran: Institute of
Intellectual Development of Children’s and Young Adult’s (in Persian).
13- Razazi, Maryam (2008). State of Children’s and Young adult’s Literature in
thirty years after Revolution. Monthly Books of Children’s and Young adult’s
literature. vol. 12, No. 136, P: 94-105 (in Persian).
14- Sadeghi, Ensieh (2002). “Comparative study in training rule of Iranian and
foreign tales for children in 6-12 yers old”. Master of Science theses in
education, curriculum base, Islamic Azad University, Center branch (in
Persian).
15- A Selected of Common Literary Genres, (2008, June 17) .Retrieved
June17,2008fromWeb:http://WWW.Wheaton.edu/English/faculty/davis/guidanc
e_for_students/genrs.html.
16- Shajari, Reza (2005). Reviewing and analyzing children’s literature in Iran
from the first to 1990’s. Tehran: Ayaran (in Persian).
17- Shamisa, Siroos (2002). Literary terms. Tehran: Ferdos (in Persian).