تاثیر فرهنگ سازمانی بر جذب زنان در پستهای مدیریتی
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
مهرداد گودرزوند چگینی
1
,
معصومه حقی
2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، پژوهشگر
الکلمات المفتاحية: سازمان, فرهنگ سازمان, باورهای راهنما, باورهای روزمره, پستهای مدیریتی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر جذب زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه در پستهای مدیریتی در سطح سازمانهای دولتی استان گیلان میباشد. این پژوهش، پژوهش کاربردی از نوع تحلیلی و توصیفی است. در این پژوهش فرهنگ سازمانی با مؤلفههای راهنما و باور به عنوان متغیر مستقل و جذب زنان در پستهای مدیریتی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده و به وسیلهی پرسشنامه از حدود 60 مدیر و 540 کارمند از میان سازمانهای دولتی استان گیلان، شهر رشت انجام گرفته است. جهت آزمون روایی پرسشها از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش پایایی پرسشنامه از گروهی از کارشناسان و صاحبنظران استفاده شد. همچنین، برای آزمون فرضیهها، تحلیل واریانس و آزمون دانکن بکار گرفته شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که باورهای راهنما و باورهای روزمره به عنوان مؤلفههای فرهنگ سازمانی، در جذب زنان در پست مدیریتی در سطح سازمان دولتی استان گیلان نقشی مهم بر عهده دارند.