رابطه بین تعارضات زناشویی والدین با رشد قضاوت اخلاقی و رضایت از زندگی دانش آموزان دختر
الموضوعات :
فصلنامه زن و جامعه
حجت اله فانی
1
,
معصومه فانی
2
1 - استادیار، گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی،مرودشت، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده / دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
تاريخ الإرسال : 23 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1437
تاريخ التأكيد : 23 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1437
تاريخ الإصدار : 11 الخميس , ربيع الثاني, 1437
الکلمات المفتاحية:
رضایت از زندگی,
تعارضات زناشویی,
رشد قضاوت اخلاقی,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف تبیین رابطه بین تعارض زناشویی والدین با رشد قضاوت اخلاقی و رضایت از زندگی دانش آموزان اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر سال سوم دوره اول متوسطه و والدین آنها در شهر مرودشت بوده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای از فهرست مدارس دارای رشته علوم انسانی، تعداد 7 مدرسه، و از هر مدرسه یک کلاس بطور تصادفی تعیین و دانش آموزان و والدین آنها بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تعارض زناشویی والدین (2008 Sanayi, Barati & Boostsni,) و رشد قضاوت اخلاقی (1998 Dorganasinha Mir Varma,) و رضایت از زندگی (Dienner, 1989) بودند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی و رگرسیون گام به گام نشان داد که بین تعارض زناشویی والدین و رشد قضاوت اخلاقی و رضایت از زندگی دانش آموزان و نیز بین مولفه های تعارض زناشویی (افزایش واکنش هیجانی، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود، کاهش رابطه فردی با خویشاوندان همسر و دوستان، جدا کردن امور مالی از یکدیگر و کاهش ارتباط موثر با رشد قضاوت اخلاقی و رضایت از زندگی دانش آموزان رابطه معکوس و معنادارری وجود دارد.) همچنین ابعاد تعارضات زناشویی قادر به پیش بینی میزان رشد قضاوت اخلاقی و رضایت از زندگی دانش آموزان است و از این ابعاد، متغییر واکنشهای هیجانی نسبت به دیگر ابعاد پیش بینی کننده قوی تری برای رشد قضاوت اخلاقی و رضایت از زندگی می باشد.
المصادر:
Baharestan, Z. (2005). Studying the styles of management conflict in Yazd city from teachers point of view, Educational science & psychology Journal, 4, 132-139. (Persian)
Beutell, N. (2006). Life Satisfaction. Lona collag Hagan School of Businel.
Boyes, M.C. & Allen, S. G. (1993). Styles of parent - child interaction and moral reasoning in adolescence. Merrill - palmer quarterly, 39, 551-570.
Cheung, C. K., (1988). Studying as a Source of Life Satisfaction among University Student - statistical Data Included, College Student Journal.
Dew, T. & Hubner , E. (1994). Adolescents perceived quality of life; An exploratory psychology. 33: 2. pp 185- 199
Donovan. & Halper D. S. (2002). Life satisfaction: the state of knowledge and implication for government. Social capital. Cheapter 3. 2003.
Dorty, R. (1994). Child development, translated by yasayi, mahshid, Tehran: Markaz. (Persian)
Eskandari. M. (2012). Relationship spiritual Intelligence and Happiness witn marital conflict of couples Referred to counseling center in Boushehr .Faculty of Education And psychology – Depatment of Guidence And counseling Thesis (M.A). (Persian)
Eyler, J., & Giles, D. (1997). The importance of program quality in service-learing. In A.S.Waterman (Ed.), Service learning. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Gibbs, J.C., Arnold, K.D., & Burkhart, J.E. (1984).sex differences in the expression of moral judgment. Child Development, 55, 1040 -1043.
GilGrusec, J. E., Goodnow, J. J. (1994). Impact of values: A reconceptualization of current points of view. Developmental Psychology, 30, 4-19.
Halford, K. (2001). Short Term Couple Thrapy, translated by Tabrizy, Mostafa.(2008). Sed. Tehran: Faravan. (Persian)
Hart. (1988). A longitudinal study of adolescents' socialization and identification as predictors of adult moral judgment development. Merrill-Palmer Quarterly, 34,245-260.
Henry R.G. &Mjiller R. B. (2004). Marital problems occurring in midlife: implications for couple therapies. The American Journal of Family Therapy. 32: 405-417.
Hoffman, M.L. (1980). Moral development in adolescence, In J. Adelson (Ed), Handbook of adolescent psychology. New York: Wiley.
Hoffman, M.L. (1988). Moral development. In M.H.Bornstein & M. Elam (Eds.), Developmental Psychology: An advanced textbook (2nd Ed.).Hillsdale, NJ: Erlbaum
Hubner, E. S. (1994). Preliminary development and validation of a multidementional life satisfaction scale for children. psychological assessment, 6, 146-158.
Huebner, A.M., & Garrod, A.C. (1993). Moral reasoning among Tibetan monks: A study of Buddhist adolescents and young adults in Nepal. Journal of Cross-Cultural Psychology, 24,167-185.
Jahangirrzadeh, M.R. (2011). Cognitive – Developmental approaches to moral development. Journal of Ethical Knowledge, volume 2 no. pp 104-102. (Persian)
Kochanska, G. (1993).Toward a synthesis of parental socialization and child temperament in early development of conscience. Child Development, 64,325-347.
Kohlberg, L. (1986). A current statement on some theoretical issues. In S. Modgil & C. Modgil (Eds.), Lawrence Kohlberg. Philadelphia: Flamer.
Maltaby, J. , Day, L., & Braber, L. (2004). Forgiveness and mental health variables: Interpreting the relationship using and adaptational continuum model of personality and coping and individual Differnces, 37(8):1629-1641.
Maltaby, J., L. & Day; L. E. Mccutcheon; R. Gillett; J. Hour an & D. D. Ashe. (2004)."Personality and Cooing: A Context for Examining Celebrity Worship and Mental Health ", British Journal of Psychology, 95, pp.411-428.
Masrour, M. (2009). The Relationship between positive and Negatives perfectionism with Multidimensional Life satisfaction and Hopelessness in shiraz pre-college students. (Persian)
Minochen, (1974). Family Therapy translated by Hosseinshahi Baravati, Hamidreza & Naghshbandi, Siammak. (1382). Thran: Ravan publications. (Persian)
Nazari, M. (2013).The Relation of Interest styles with Marital conflict by mediating Demographic variables. Faculty of Education And psychology – Department of Guidance And counseling Thesis (M.A). (Persian)
Pasha, G. R. & Goudarzi, M. (2009). The relationship between identity styles and moral development with responsibility in Students, Journal of New finds in Psychology, 87-99. (Persian)
Pavot, W. & E. Dinner. (1993), "The Affective and Cognitive Context of Self- orted Measures of Subjective Well-Being", Social Indicators Research, 28, Pp.1-20.
Pavot, W., & Dinner, E. (1993). Review of Satisfaction with Life Scale, Psychological Assessment, Vole .5, No. 2, pp. 164-172.
Rahnama, A. (1994). A comparative study of moral development in normal and misdemeanant adolescents. Thehran teacher education University, Thesis (M. A). (Persian)
Rice, P. (2003). Intimate relationship marriage and family. California. Cole.
Sadock. B. j. (1994). Synopsis of psychiatry Behavioral sciences clinical psychiatry. 7. Ed. New York: Williams & Wilkins.
Salari, E. (2012). The relationship among patriarchal culture the homogamy and type of marriage among married women teachers and nurses with marital conflicts in Bandar Abbas. Faculty of Education and psychology – Department of Guidance And counseling Thesis (M.A). (Persian)
Sanyi, B. (2006). Scales of marriage and family assessment, Theran: Beesat. (Persian)
Spickelmier, J. l. (1993). College experience and moral judgment development. Doctoral dissertation. Minneapolis's university of Minnesota press.
Swanson, H.L & Hill. (1993). Meta - cognitive aspects of moral reasoning and behavior. Adolescence, 28,711-735. Available on http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8237556
Veenhoven, R. (1996). The study of life satisfaction. In W. E. Saris, R. Veenhoven, A. C. Scherpenzeel, & B. Bunting (Eds.), a comparative study of satisfaction with life in Europe (pp. 11-48). Budapest: EOTVOS University Press.
Young EM & Long. L. (1998). Counseling and Therapy for couples. New York.