ارائه مدل توسعه انگیزش حسابداران زن در بخش عمومی
زینب خسروی فارسانی
1
(
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی ،شهرکرد،ایران
)
بهاره بنی طالبی دهکردی
2
(
دانشیار و عضو هیات علمی، گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
)
حمیدرضا جعفری
3
(
استادیار و عضو هیات علمی،گروه حسابداری،واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرکرد،ایران
)
الکلمات المفتاحية: حسابداری بخش عمومی, حسابداران, انگیزش حسابداران.,
ملخص المقالة :
از شاخصهای اجتماعی بسیار مهم در مشارکت زنان، آموزش عالی است و در میان شاخصهای اقتصادی نیز شاخص اشتغال و انگیزش در توسعه حسابداری نیز جایگاه ویژهای دارد. لذا هدف از این پژوهش ارائه مدلی برای توسعه انگیزش زنان در بخش حسابداری عمومی است. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته (کیفی و کمی) بوده که با استفاده از رویکرد مبتنی بر دلفی فازی انجام شد. جامعهآماری در بخش کیفی متشکل از 30 خبره در زمینه حسابداری بوده که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند درمجموع تعداد 13 نفر بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه با روش هدایت کلیات و بهصورت نیمه ساختیافته گردآوری شد. یافتههای پژوهش: پس از شناسایی و نظرات خبرگان به 4 مولفهها (عوامل مرتبط با شغل، عوامل مرتبط با سازمان، عوامل مرتبط با فرد، عوامل مرتبط با مدیر) و 25 زیرمولفه به ارائه مدلی برای توسعه انگیزش حسابداران زن در بخش عمومی پرداخته شد که در مدل ارائه شده سه نوع عامل (عوامل مرتبط با شغل، عوامل مرتبط با سازمان، عوامل مرتبط با مدیر) بر توسعه انگیزش حسابداران بخش عمومی تاثیرگذار بوده است و دو نوع عامل (عامل مرتبط با فرد، عوامل مادی) به عنوان عوامل تاثیرپذیر (معلول) شناسایی شد. بر اساس الگوی پیشنهادی، معیارهای مرتبط با شغل، سازمان و مدیر به عنوان اصلیترین معیارهای الگوی رویکرد توسعه انگیزش حسابداران زن در بخش عمومی هستند. عامل مرتبط با شغل با 5 مولفه و عامل مرتبط با سازمان با 4 مولفه و عامل مرتبط با مدیر با 12 مولفه مورد تایید قرار گرفت