اثر منافع مورد انتظار گردشگران زن بر انتخاب برند مقصد شهری خانوادهها از راه مشارکت فعال گردشگر
یزدان شیرمحمدی
1
(
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
)
ابوذر مختاری
2
(
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی،دانشگاه پیام نور، تهران ایران
)
آمنه کمالی سروستانی
3
(
دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی زیست محیطی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه صنعتی شاهرود- ایران.
)
الکلمات المفتاحية: گردشگری, زنان, مشارکت گردشگران, برند, خانواده,
ملخص المقالة :
هدف: علاقه به مشارکت 'گردشگر و در گسترش برند شهری در چند دهه گذشته افزایش یافته است. با این حال، پژوهشها در این زمینه نتایج متنوع و متناقضی ایجاد کرده است. هدف این پژوهش بررسی اثر منافع مورد انتظار گردشگران بر نتایج برند شهری از راه مشارکت فعال گردشگر با در نظرگیری تعدیل کننده های فرهنگی، روش شناختی و نظری (مورد مطالعه شهر شیراز) است. روش: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی میباشد. روش پژوهش در گردآوری دادهها به صورت کمی است. جامعه این پژوهش گردشگرانی داخلی هستند که به شهر شیراز سفر کردند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس و برای تعیین حجم نمونه از از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد و روایی و پایایی آن تایید گردید. تعداد 400 پرسشنامه جمعآوری شد که تعداد 390 پرسشنامه قابل استفاده بود. یافتهها: برای تحلیل دادهها، روابط زوجی متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون ارزیابی و مدل مفهومی پژوهش با آزمون مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار ایموس آزمون شد. همچنین، روابط میانجیگری با استفاده از روش سوبل و روابط تعدیل گری با استفاده از رویکرد حاصلضرب آزمون شد. نتایج نشان داد که مشارکت گردشگران (مزایای مورد انتظار، اعتماد گردشگر و مشارکت فعال گردشگران) بر نتایج برند شهری (رضایت از برند، وفاداری به برند و عملکرد برند) موثرند، اما فقط تعدیل کننده های نظری نقش تعدیل کنندگی داشتند و اثر تعدیل گری تعدیل کننده های فرهنگی، روش شناختی تایید نشد