بررسی تاثیر ویژگی های یادگیرنده از طریق میانجی سودمندی ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) بر نگرش های ریسک پذیر و قصد کارآفرینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر آباده
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
فاطمه عزیزی
1
(کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران)
مرضیه حیدری
2
(استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران)
الکلمات المفتاحية: ویژگی های یادگیرنده, سودمندی, ابزار فاوا, نگرش های ریسک پذیر, قصد کارآفرینی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش، تبیین تاثیر ویژگی های یادگیرنده از طریق میانجی سودمندی ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش های ریسک پذیر و قصد کارآفرینی بود. مواد و روشها: روش تحقیق، توصیفی- همبستگی (از نوع علی) و جامعه آماری، دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر آباده به تعداد 913 نفر و نمونهای برابر 210 نفر با روش نمونهگیری تصادفی-خوشه ای از نوع تک مرحله ای بوده است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه یادگیری در کارآفرینی تانگ و همکاران(2010)، فناوری اطلاعات و ارتباطات: آگوستینو(2002)، ریسک پذیری در کارآفرینی از ایورسون (2004)، توسعه کارآفرینی هیسریچ (1988) و اهداف کارآفرینی از اسکات و همکاران (2003) بود که روایی محتوایی آن تائید و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 705/0، 721/0، 704/0، 821/0 و 813/0برآورد گردید. برای تحلیل آمار توصیفی از نرمافزار26 SPSS و آزمون کردن فرضیهها در بخش آمار استنباطی از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS3 استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد ویژگیهای کارآفرینی یادگیرنده بر قصد کارآفرینی(01/0>P )، سودمندی ابزار فاوا(001/0>P )، و نگرش های ریسک پذیر از طریق سودمندی ابزار فاوا بر درک از مراکز توسعه پروژه کارآفرینی تاثیر مثبت داشت(001/0>P ). همچنین، سودمندی ابزار فاوا بر نگرش های ریسک پذیر(001/0>P )، و قصد کارآفرینی از طریق نگرش های ریسک پذیر (05/0>P )؛ و نگرش های ریسک پذیر بر قصد کارآفرینی به صورت مثبت موثر بود(001/0>P ). درک از تعاملات تجربی با مراکز توسعه پروژه کارآفرینی بر نگرش های ریسک پذیر و بر قصد کارآفرینی، از طریق نگرش های ریسک پذیر تاثیر مثبت گذاشت(001/0>P ). اما سودمندی ابزار فاوا بر قصد کارآفرینی و همچنین درک از تعاملات تجربی با مراکز توسعه پروژه کارآفرینی بر قصد کارآفرینی تاثیر نداشت(05/0>P ). بحث و نتیجهگیری: از اینرو به نظر میرسد توسعه کارآفرینی، از طریق ابتکار و خلاقیت در طرح های کارآفرینانه، همچنین تشویق دانش آموزان به تغییر نگرش نسبت به کارآفرینی و کارهای خلاقانه در سایه آموزش بیشتر کارآفرینی حاصل می شود.
حیدری و عزیزی |
Luca, M. R., & Cazan, A. M. (2011). Involvement in Entrepreneurial Training and Personality. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1251-1256.
doi: 10.1016/j.sbspro.2013.06.696
http://dx.doi.org/10.1108/00400911211274882
176 فصلنامه علمی – پژوهشی زن و جامعه. 1400؛ 12 (45): 161- 178 |
Cooper, S., Bottomley, C., & Gordon, J. (2004). Stepping out of the classroom and up the ladder of Learning: An experiential learning approach to entrepreneurship education. Industry and Higher Education, 18(1), 11–22.
doi: 10.1016/j.jbusvent.2010.07.001
بررسی تاثیر ویژگی های یادگیرنده از طریق میانجی سودمندی ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) بر نگرش های ریسک پذیر و قصد کارآفرینیدانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر آباده |
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=74894
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=171299
doi:10.1016/j.jebo.2010.02.012
https://jed.ut.ac.ir/article_24403.html
فصلنامه علمی – پژوهشی زن و جامعه. 1400؛ 12 (45): 161- 178 177 |
Fairlie, R. W., & Holleran, W. (2012). Entrepreneurship training, risk aversion and other personality Traits: Evidence from a random experiment. Journal of Economic Psychology, 33, 366-378.
DOI: http://dx.doi.org/10.15388/infedu.2015.01
https://us.sagepub.com/en-us/nam/entrepreneurship/book259158
حیدری و عزیزی |
doi: 10.22059 / jed.2018.256815.652580
_||_