مطالعه کیفی سلامت اجتماعی زنان کودک همسر (مطالعه موردی: شهر اهواز)
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
1 - استادیار گروه برنامه ریزی و رفاه، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: زنان, سلامت اجتماعی, تحلیل محتوای کیفی, اهواز, کودک همسری,
ملخص المقالة :
مقدمه
ازدواج در سنین کودکی در کشورهای مختلف و از جمله ایران مسبوق به سابقه است. در این مقاله به مطالعه کیفی سلامت اجتماعی زنان کودک همسر در شهر اهواز پرداخته شد.
روش:
برای جمعآوری و تحلیل دادهها از تکنیک مصاحبه نیمه ساختیافته و راهبرد تحلیل محتوای کیفی و نرمافزار مکسکیودیاِی 2018 استفاده و در نهایت نقشه مکس بر اساس نتایج تحلیلها ترسیم شد. اشباع نظری پس از 19 مصاحبه حاصل شد. در مرحله تحلیل داده ها از کدگذاری فرضیه ای بر مبنای فضای مفهومی برگرفته از نظریه های صاحب نظرانی که سلامت اجتماعی را به مثابۀ جنبه ای از سلامت فرد در نظر می گیرند، به ویژه نظریه سلامت اجتماعی کییز بهره برده شد پیامدهای ازدواج در سنین کودکی برای زنان مصاحبه شونده در پنج مقوله اصلی قرار می گیرد که هر کدام به نحوی در کیفیت ابعاد پنج گانه سلامت اجتماعی آنان نقش دارد.
یافته ها:
یکی از مهم ترین پیامدهای ازدواج زودهنگام برای دختران، کودکی از دست رفته آنان است. پدیده کودک مادری نیز زنان کودک همسر را در مسیر پذیرش مسئولیت اجتماعی سنگینی قرار می دهد . این کودک همسران پس از ازدواج با محدودیت های ارتباطی زیادی مواجه می شوند که انزوای اجتماعی نتیجۀ آن است که در کنار تحمل خشونت خانگی، میزان مشارکت اجتماعی و شکوفایی اجتماعی این افراد را تا پایین ترین سطح تنزل می دهد. تمام این موارد، نشان دهندۀ سطح پایینی از ابعاد پنج گانه سلامت اجتماعی این افراد است.
واژگان کلیدی:کودک همسری، سلامت اجتماعی، زنان، اهواز، تحلیل محتوای کیفی.
1. UNICEF (2018). Child marriage is a violation of human rights, but is all too common. [UNICEF data: Monitoring the situation of children and women].
2. United Nations Children’s Fund. (2020). Global Databases 2020.
3. Statistics Center of Iran (2020). Report on the Social and Cultural Status of Iran. Statistics Center of Iran. [persian].
4. Ahmadi, K. (2021). The Challenges of Early Marriage in Iran from a Legal and Religious Perspective, Studies of Psychology and Educational Sciences. 2, 28-51. [persian].
5. Eftekharzareh, S. Z. (2015) Women's Lived Experience in Early Marriage, Journal of Social Work. 3. 109-156. [persian].
6. Ebrahimi, H. and Fakhraei, S. (2013). A Study of Social Factors Related to Early Marriage in Naghadeh County, Sociological Studies, 21, 93 -110. [persian].
7. Hosseini P. (2018). Lawyer, Internal Quarterly of the Bar Association, 17. 11-16. [persian].
8. Erulkar, A. (2013). Early marriage, marital relations and intimate
partner violence in Ethiopia. International Perspectives on Sexual and Reproductive Health, 39(1), 6–13.
9. Sezgin, A. U., & Punamäki, R. L. (2020). Correction to: Impacts of early marriage and adolescent pregnancy on mental and somatic health: The role of partner violence. Archives of Women’s Mental Health. 23. 167–166.
10. Wang, Y., & Qiao, J. (2020). Trends and social determinants of
adolescent marriage and fertility in China. The Lancet Global
Health. 8(7), 873–874.
11. World Health Organization. (2012). Health for the world’s adoles-
cents: A second chance in the second decade.
12. Adedokun, O., Adeyemi, O., & Dauda, C. (2016). Child marriage and maternal health risks among young mothers in Gombi, Adamawa State, Nigeria: Implications for mortality, entitlements and freedoms. African Health Sciences. 16(4), 986–999.
13. Qamar, M., Harris, M. A., & Tustin, J. L. (2020). The Association Between Child Marriage and Domestic Violence in Afghanistan. Journal of Interpersonal Violence.
14. Mrayan, L., & Obeisat, S. (2021). The Lived Experience of Early Marriage in Jordan: The Perspective of Adolescent Girls and Young Women. SAGE Open.
15. Javadian, S.R, Shomali, A. E.; Torkashvand, M., M.; Abedi, M. (2020). Backgrounds and Consequences of Early Marriage for 13-16 Year Old Girls, Ardakan, Yazd, Journal of Social Studies of Iran. 13 (54). 31-54. [persian].
16. Thompson AH, Howard AW, Jin Y. (2001). A social problem index for Canada. Can J Psychiatry. 46(1). 45-51.
17. Miringoff, Marque-Luisa, and Sandra Opdycke.The Arts in a Time
of Recession, (2010). International Journal of the Arts in Society. 4(5). 140-168.
18. Larsen, J. (1996). The World Health Organization's Definition of
Health: Social versus Spiritual Health. Social Indicators Research. 38(2). 181-192.
19. Keyes, C. L. M., & Shapiro, A. D.. Social Well-Being in the United States: A Descriptive Epidemiology. In O. G. Brim, C. D. Ryff, & R. C. Kessler (Eds.), How healthy are we?: A national study of well-being at midlife. 2004 pp: 350–372. The University of Chicago Press.
20. Ustun, B., Jakob, R. (2005). Re-Difining Health, Bulletin of the World Health Organization (WHO). 83: 802.
21. Keyes, C.M. (1998). Social Well-being, Social Psychology Quarterly. 61(2), 121-141.
22. Hariri, N. (2005). Principles and Methods of Qualitative Research, Tehran: Islamic Azad University Press.
23. Saldena, J. (2016). Coding Guide for Qualitative Researchers. Tehran: Scientific and Cultural Publications. [persian].
24. Abbott, P. and Claire, W. (2001). An Introduction to the Sociology of Feminist Writings, translated by Maryam Khorasani and Hamid Ahmadi. Tehran: The Mother World. [persian].
25. 1. Setayeshi Azhari, M., (2017). Mirnasab M. Mohebbi M. The Relationship Between Hopefulness And Academic Achievement: The Mediating Role Of The Academic Procrastination. Journal of Instruction and Evaluation. Tenth year.; 37:125-142.
26. 2. Svartdal, Fو. Sæle, R.Gو. Dahl, T.I., (2021). Nemtcan E. Gamst-Klaussen T. Study Habits and Procrastination: The Role of Academic Self-Efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research.; 4:1-20.
_||_